FIN-9512

 

 

Lokikirja

Ensimmäinen viikko

  • La 22.11 kiirettä, logon maalaus (suunnittelussa asiantuntija-apuakin), asennuksia, pakastelihat yms hankinnat. Todettiin päävessan pumpun rungossa halkeama, uusi löytyi, Magnus uhrautui vaihtamaan. Palkkioksi arvonimi CETO (Chief Executive Toilet Officer). logo
  • Su 23.11 Naapurivene (52 ft) ilmoitti, että veden säästämiseksi eivät käy ensimmäisen viikon aikana suihkussa. Meillä tilanne ilmeisesti parempi. Irti laiturista klo 11.20. Mittarien ja autopilotin kalibrointi, Ok. Startti klo 13.00 UTC onnistui hyvin. Vauhtia nyt (klo 14.30) 8 kts. Genaakkeri, genua ja hiukan isoakin. startti
  • Su 23.11 klo 20.
    Tässä vielä kuva 1. iltaruskosta. Tuuli SE 3-6 m/s. Kääntymässä. Päivällä tuuli pohjoisempaa ja hiukan reilummin, genaakkeri oli hyvä.
  • Ma 24.11 klo 12. Sijainti 26.28N 16.52W.
    Yöllä hyvä tuuli, NW 7-9 m/s, Penelope kulki kevyen ja varman tuntuisesti, 6,5 - 8 kts. Nyt vauhtia 6,2, suunta 250.
  • Ti 25.11 klo 12 Positio 25.20N ja 19.32W, loki 10526.
    Heikkoa tuulta, vauhti noin 6 kts, aika isoa maininkia pohjoisesta, Madeiran ja Casablancan välillä on taas myrskykeskus.Genaakkeri vasemmalla puomin kanssa ja genua oikealla sivuun vedetyn ison puomin tukemana, kulkee kevyesti. 1 vene näköpiirissä, 2 nm takaviistossa. Yöllä näkyi 10 veneen valot horisontissa, tasaisesti joka puolella. Kokeiltiin aiemman 3 h tilalla 4 h vahtivuoroja, aika hyvä niin, kun 2 vahdissa. Veneen ja miehistön kunto ja menohalut ovat hienot, kiitos purje- ja muonitusvastaavien. Vene kulkee hyvin ja kana, lasagne, possunpaisti ym maistuvat. Näin ainakin päällystöllä on leppoisat olot.
  • Ti 25.11 klo 13.25 ajettiin virsarilla genaakkerin ja genuan kanssa, kun genaakkerin alakulman kiinnitys petti. Upea liputus, meidän genaakkeri kun on vähän kuin jonkin Karibian maan lippu, isompi vaan. Tämä juhlaliputus lopetettiin heti alkuunsa, sukka alas ja köyteen 1 bloki lisää. Ei hankaa enää, ainakaan tästä kohdasta.
    Ylityksen ensipäivät on tuonut esiin aika monella veneellä joitain todellisiakin ongelmia, VHF:n kautta kuultua: yksi Sweden Yacht 50 joutui palaamaan takaisin (hitaasti ja saattoveneen kanssa), kun kölin kiinnitys petti. Jollain on moottoriongelmia, pyysi lähellä olevia pysymäänkin toistaiseksi lähellä. Yhdeltä veneeltä petti ison nostin ja kääntyivät takaisin Gran Kanarialle. s/y Geramar (Malö 45) lähetti automaattisen hätäviestin (vahingossa), jonka Navtex jakoi edelleen kaikkialle. Paikalle ilmestyi myös pelastushelikopteri. Varmisti, että kaikki on hyvin. Eiköhän ensimmäisten vuorokausien keinuminen ole jo tuonut useimmat viat esille ja jatko mennee paljon paremmin.
  • Ke 26.11 klo 12 sijainti 23.48N ja 21.35W.
    Aamuyöstä sadetta, tuuli 6-10 m/s E. Nyt sade lakannut Kaksi venettä näkyvissä, molemmat lähellä vasemmalla puolella, toinen ilmeisesti hieman meitä nopeampi, toinen hitaampi.
    • Klo 12.30 nostettiin genaakkeri, vauhti parani (7-8 kts) ja vene kulkee nyt tanakasti.
      Nyt (klo 20) aivan pimeää, tihkusadetta, ajetaan genaakkerilla, tuuli vaihtelee, oli 4-5 m/s, vauhtia nyt 4,5 kts mutta nyt juuri tuuli 13 kts ja vauhti 8,5 kts. Kaukana takana näkyy 1 veneen valo. 4 h vahtivuorot mukavia, minun ja Magnuksen vuoro loppui juuri, Timo ja Jari vuoroon. Ruoka muhii uunissa, hyvä tuoksu.
      Pikkuharmeja. Kun tuuli on aika mieto, aallokko pääsee välillä keinuttamaan venettä hiukan
      arvaamattomasti. Aamulla jugurttia meni salongin kattoon ym. Ja vähän muutakin sotkua.
      Kaikki siivottu ja Ok taas. Lentokaloja (eikä muitakaan otuksia) ei ole Kanarialta jälkeen nähty. Marokko-Kanaria välillä lentokaloja oli.
    • Ke 26.11 Iltayöstä alkaen puuskaista kohtalaista tuulta, sadekuuroja.
      23.30 ajettiin gennaakkerilla ja osin avatulla genualla. Päätettiin laskea genaakkeri, kun tuuli nousi puuskissa ylikin 30 kts. Sukka tuli alas Ok, mutta samalla genuan furlexin köysi pääsi irti (lukkopylpyrä onneton, olisi pitänyt tietysti varmistaa, mutta kun kaikki vinssit ja knaapit jo varattu...) ja genua valloilleen. Hankalaa, kun toisen purjeen poisto ja toisen korjaustoimet (Magnus, Timo, Antti) päällekkäin sateessa ja tuulessa yöllä (maston työvalo onneksi hieno), kaikki meni Ok.
  • To 27.11
    • 01.30 yöllä voimakas puuska "väärästä" suunnasta, genua sotkeutui furlexin ympärille, jumissa, hakkaa mastoon ja furlexiin. Purjeen avausyrityksiä.
    • 01.45 käynnistettiin moottori, iso sisään, keula myötäiseen ja Timo & Jari keulaan töihin. Puolen tunnin vartin ja purje oikeni. Arviolta mastovalon tasolta 1 sauma noin puolen metrin matkalla auennut (vatkannut, löysä takaliikki, tai sitten hakannut esim. mastovaloon, punaista väriä?). Purje
      alas ja kajuuttaan kuivumaan, odottamaan aamuun sauman liimausta.
    • 02.30 moottori pois, iso ulos, loppuyö näin. Rokottaa tosin noin 15 nm vrk-matkaa.
    • 08.00 autopilotti ilmoitti "No Pilot" ja jumiutui. Standby ei toiminut eikä muutkaan ohjauspainikkeet. Vene kääntyi tuuleen. Sama ongelma kuin Marokosta tullessa! Mittarit hetkeksi pois (kytkin 8) ja kaikki taas Ok. CC OFF -kytkin pitää asentaa, asennus jäi kiireestä johtuen ja kun Raymarinen
      huoltokaveri sanoi kaiken johtuneen viallisesta tuulimittarista.
    • 08.30 nostettiin myrskyfokka ison seuraksi ja kokeeksi. Toimii aika mukavasti ainakin leppoisassa kelissä, 18-25 kts sivumyötäinen. Aurinkoista, lämmintä, vesi 24,5 C, ollaan tulossa pasaatialueelle?
    • 10.00 genoan korjaus. Jari hommissa.
    • 12.00 positio 22.39N ja 23.34W, genoa korjattuna taas ylhäällä. Oluet.
  • 28.11 klo 12. Positio 20.51N ja 25.26W. Loki 10964, nopeus 7 kts suuntana 270.
    Tuuli on ollut aika mieto, mutta seassa 25-30 kts puuskia, joten genaakkeri on ollut keulakajuutassa. Tuntuu, että sitä ei voi altistaa puuskille, jotka tulevat eri suunnista, jokin purje täutyy olla todella keveitä kelejä varten.
    Viimeinen vuorokausi on otettu aika rennosti, osan yötä 1 h vahdein, näin pitemmät unet kaikille.
    Ensimmäinen neljännes on täynnä, sateinen. Nyt sää taitaa muuttua, veden lämpö 25,7 C, ilma vielä enemmän, aina välillä pieniä pilviä, joista tulee tuulta ja muutaman minuutin ajan hiukan vettä.
    Naviogointi on yksinkertaista, suunnilleen tuonnepäin pari viikkoa. Silti apulaitteita on kertynyt, kaikki käytössä ja tarpeellisiakin.
    Mukavaa keinumista, paitsi ruoanlaiton aikoihin.
    • Pe 28.11 klo 20 Valtamerielämää:
      Valtameripurjehdus on hiukan eri juttu. Selvä ero Kreikan reissuihin on esim. makean veden kanssa. Meillä on tankeissa 300 litraa 4 hengelle noin 3 viikoksi, 4 litraa per päivä per tyyppi. Suihkussa ei montaa litraa saa käyttää. Ennätykset kokopesulle (+tukka) ovat: Antti noin 1 litra (miehistön mielestä arveluttava tulos) Magnus noin 2 litraa Jari noin 5 litraa Timo noin 10 litraa (joutui siirtymään merivesipesuun, vesi 26.1 C). Merivesipesuun kai siirrytään muutkin, Magnus jo seurasi esimerkkiä.
      Laivakokki Jari (ent. muonitusvastaava) viihtyy paremmin ulkona purjeiden parissa kuin pentryssä, näin kaikki kipparia myöten joutuvat osallistumaan keittiötöihin.
      Yöksi on luvattu taas sateen ja ukkoskuurojen alue keulan etupuolella, koitetaan vähän väistää sitä.
  • La 29.11
    Ei ollut yöllä ukkosta sen paremmin kuin kovaa sadettakaan. Pari pientä kuuroa. Aamulla Magnus löysi kannelta lentokalan, 25-30 cm. Nyt täällä kaloja lentelee laumoittain.
    Ajettu peruspurjeilla, kun genaakkeria ei ole puuskien (23-28 kts välillä väärästä suunnasta) vuoksi ole käytetty, sen alakulma on hieman pettänyt (tosin jo korjattu), ilmeisesti samalla kuin genua.
    Juhlan aiheita olisi, eilen illalla 800 nm lähdöstä, myöhemmin 2000 nm maaliin, 11000 nm veneen lokiin ja nyt 11111 nm.
    Sijainti klo 12: 20.44N ja 28.00W, vauhtia 6.5-7 kts ja ollaan menossa suoraan länteen. Loki nyt 11113 nm.
    Vähän esimerkkiä siitä miten Penelopessa ruokaillaan
    • La päivällä saatiin aurinkopanelit lopultakin kaikki kytkettyä, auringossa sähköä virtaa akkuihin 7-8A voimalla, tihkusateellakin 2 A. La illalla kokeiltiin genaakkeria, kulma ei kestä, pitää vahvistaa.
  • Su 30.11 aikaisin aamulla 2 lentokalaa laskeutui avotilaan, toinen suoraan penkillä lojuneen kipparin syliin. Yö ajeltiin rauhallisesti, loppuyön myrskyfokka, koska virsarilla / puomilla genualle turhan kova keli. 1 bloki
    hajosi ja vaihdettiin, ukkosrintaman eteläreuna jäi meistä pari astetta pohjoisemmaksi. Kokeiltiin 6 h vahtivuoroja, 21-03 Timo ja Jari, 03-09 Antti ja Magnus, ensi yönä toisinpäin. GPS:n trippimittari ilmoitti klo 03, että on purjehdittu 1000 nm Las Palmasista
    Klo 12.00 sijainti 20.09N ja 30.31W, loki 11258, vauhtia 6,5 kts suuntana 270, aurinkoista, tuulta 16 kts.
    Timo arveli maihin päästyään osaavansa arvostaa monia pikkuasioita aivan uudella tavalla, kuten esimerkiksi sitä, että ruokapöytä pysyy paikallaan. Ja pudotti mereen hienon otsalamppunsa, ensimmäinen henkilökohtainen varustetappio. Iridium-viestejä on alkanut tulla mukavasti, kiitos lähettäjille!

paluu
www.purjelaiva.fi/penelope/
jaakko.olkkonen@helsinki.fi