|
Lokikirja
Ensimmäinen
viikko
- La 22.11 kiirettä, logon maalaus (suunnittelussa asiantuntija-apuakin),
asennuksia, pakastelihat yms hankinnat. Todettiin päävessan
pumpun rungossa halkeama, uusi löytyi, Magnus uhrautui vaihtamaan.
Palkkioksi arvonimi CETO (Chief Executive Toilet Officer). logo
- Su 23.11 Naapurivene (52 ft) ilmoitti, että veden säästämiseksi
eivät käy ensimmäisen viikon aikana suihkussa. Meillä
tilanne ilmeisesti parempi. Irti laiturista klo 11.20. Mittarien ja
autopilotin kalibrointi, Ok. Startti klo 13.00 UTC onnistui hyvin. Vauhtia
nyt (klo 14.30) 8 kts. Genaakkeri, genua ja hiukan isoakin. startti
- Su 23.11 klo 20.
Tässä vielä kuva 1. iltaruskosta.
Tuuli SE 3-6 m/s. Kääntymässä. Päivällä
tuuli pohjoisempaa ja hiukan reilummin, genaakkeri oli hyvä.
- Ma 24.11 klo 12. Sijainti 26.28N 16.52W.
Yöllä hyvä tuuli, NW 7-9 m/s, Penelope kulki kevyen ja
varman tuntuisesti, 6,5 - 8 kts. Nyt vauhtia 6,2, suunta 250.
- Ti 25.11 klo 12 Positio 25.20N ja 19.32W, loki 10526.
Heikkoa tuulta, vauhti noin 6 kts, aika isoa maininkia pohjoisesta,
Madeiran ja Casablancan välillä on taas myrskykeskus.Genaakkeri
vasemmalla puomin kanssa ja genua oikealla sivuun vedetyn ison puomin
tukemana, kulkee kevyesti. 1 vene näköpiirissä, 2 nm
takaviistossa. Yöllä näkyi 10 veneen valot horisontissa,
tasaisesti joka puolella. Kokeiltiin aiemman 3 h tilalla 4 h vahtivuoroja,
aika hyvä niin, kun 2 vahdissa. Veneen ja miehistön kunto
ja menohalut ovat hienot, kiitos purje- ja muonitusvastaavien. Vene
kulkee hyvin ja kana, lasagne, possunpaisti ym maistuvat. Näin
ainakin päällystöllä on leppoisat olot.
- Ti 25.11 klo 13.25 ajettiin virsarilla genaakkerin ja genuan kanssa,
kun genaakkerin alakulman kiinnitys petti. Upea liputus, meidän
genaakkeri kun on vähän kuin jonkin Karibian maan lippu, isompi
vaan. Tämä juhlaliputus lopetettiin heti alkuunsa, sukka alas
ja köyteen 1 bloki lisää. Ei hankaa enää, ainakaan
tästä kohdasta.
Ylityksen ensipäivät on tuonut esiin aika monella veneellä
joitain todellisiakin ongelmia, VHF:n kautta kuultua: yksi Sweden Yacht
50 joutui palaamaan takaisin (hitaasti ja saattoveneen kanssa), kun
kölin kiinnitys petti. Jollain on moottoriongelmia, pyysi lähellä
olevia pysymäänkin toistaiseksi lähellä. Yhdeltä
veneeltä petti ison nostin ja kääntyivät takaisin
Gran Kanarialle. s/y Geramar (Malö 45) lähetti automaattisen
hätäviestin (vahingossa), jonka Navtex jakoi edelleen kaikkialle.
Paikalle ilmestyi myös pelastushelikopteri. Varmisti, että
kaikki on hyvin. Eiköhän ensimmäisten vuorokausien keinuminen
ole jo tuonut useimmat viat esille ja jatko mennee paljon paremmin.
- Ke 26.11 klo 12 sijainti 23.48N ja 21.35W.
Aamuyöstä sadetta, tuuli 6-10 m/s E. Nyt sade lakannut Kaksi
venettä näkyvissä, molemmat lähellä vasemmalla
puolella, toinen ilmeisesti hieman meitä nopeampi, toinen hitaampi.
- Klo 12.30 nostettiin genaakkeri, vauhti parani (7-8 kts) ja vene
kulkee nyt tanakasti.
Nyt (klo 20) aivan pimeää, tihkusadetta, ajetaan genaakkerilla,
tuuli vaihtelee, oli 4-5 m/s, vauhtia nyt 4,5 kts mutta nyt juuri
tuuli 13 kts ja vauhti 8,5 kts. Kaukana takana näkyy 1 veneen
valo. 4 h vahtivuorot mukavia, minun ja Magnuksen vuoro loppui juuri,
Timo ja Jari vuoroon. Ruoka muhii uunissa, hyvä tuoksu.
Pikkuharmeja. Kun tuuli on aika mieto, aallokko pääsee
välillä keinuttamaan venettä hiukan
arvaamattomasti. Aamulla jugurttia meni salongin kattoon ym. Ja
vähän muutakin sotkua.
Kaikki siivottu ja Ok taas. Lentokaloja (eikä muitakaan otuksia)
ei ole Kanarialta jälkeen nähty. Marokko-Kanaria välillä
lentokaloja oli.
- Ke 26.11 Iltayöstä alkaen puuskaista kohtalaista tuulta,
sadekuuroja.
23.30 ajettiin gennaakkerilla ja osin avatulla genualla. Päätettiin
laskea genaakkeri, kun tuuli nousi puuskissa ylikin 30 kts. Sukka
tuli alas Ok, mutta samalla genuan furlexin köysi pääsi
irti (lukkopylpyrä onneton, olisi pitänyt tietysti varmistaa,
mutta kun kaikki vinssit ja knaapit jo varattu...) ja genua valloilleen.
Hankalaa, kun toisen purjeen poisto ja toisen korjaustoimet (Magnus,
Timo, Antti) päällekkäin sateessa ja tuulessa yöllä
(maston työvalo onneksi hieno), kaikki meni Ok.
- To 27.11
01.30 yöllä voimakas puuska "väärästä"
suunnasta, genua sotkeutui furlexin ympärille, jumissa, hakkaa
mastoon ja furlexiin. Purjeen avausyrityksiä.
- 01.45 käynnistettiin moottori, iso sisään, keula
myötäiseen ja Timo & Jari keulaan töihin. Puolen
tunnin vartin ja purje oikeni. Arviolta mastovalon tasolta 1 sauma
noin puolen metrin matkalla auennut (vatkannut, löysä takaliikki,
tai sitten hakannut esim. mastovaloon, punaista väriä?).
Purje
alas ja kajuuttaan kuivumaan, odottamaan aamuun sauman liimausta.
- 02.30 moottori pois, iso ulos, loppuyö näin. Rokottaa
tosin noin 15 nm vrk-matkaa.
- 08.00 autopilotti ilmoitti "No Pilot" ja jumiutui. Standby
ei toiminut eikä muutkaan ohjauspainikkeet. Vene kääntyi
tuuleen. Sama ongelma kuin Marokosta tullessa! Mittarit hetkeksi pois
(kytkin 8) ja kaikki taas Ok. CC OFF -kytkin pitää asentaa,
asennus jäi kiireestä johtuen ja kun Raymarinen
huoltokaveri sanoi kaiken johtuneen viallisesta tuulimittarista.
- 08.30 nostettiin myrskyfokka ison seuraksi ja kokeeksi. Toimii aika
mukavasti ainakin leppoisassa kelissä, 18-25 kts sivumyötäinen.
Aurinkoista, lämmintä, vesi 24,5 C, ollaan tulossa pasaatialueelle?
- 10.00 genoan korjaus. Jari
hommissa.
- 12.00 positio 22.39N ja 23.34W, genoa korjattuna taas ylhäällä.
Oluet.
- 28.11 klo 12. Positio 20.51N ja 25.26W. Loki 10964, nopeus 7 kts suuntana
270.
Tuuli on ollut aika mieto, mutta seassa 25-30 kts puuskia, joten genaakkeri
on ollut keulakajuutassa. Tuntuu, että sitä ei voi altistaa
puuskille, jotka tulevat eri suunnista, jokin purje täutyy olla
todella keveitä kelejä varten.
Viimeinen vuorokausi on otettu aika rennosti, osan yötä 1
h vahdein, näin pitemmät unet kaikille.
Ensimmäinen neljännes on täynnä, sateinen. Nyt sää
taitaa muuttua, veden lämpö 25,7 C, ilma vielä enemmän,
aina välillä pieniä pilviä, joista tulee tuulta
ja muutaman minuutin ajan hiukan vettä.
Naviogointi on yksinkertaista, suunnilleen tuonnepäin pari viikkoa.
Silti apulaitteita on kertynyt,
kaikki käytössä ja tarpeellisiakin.
Mukavaa keinumista, paitsi ruoanlaiton aikoihin.
- Pe 28.11 klo 20 Valtamerielämää:
Valtameripurjehdus on hiukan eri juttu. Selvä ero Kreikan reissuihin
on esim. makean veden kanssa. Meillä on tankeissa 300 litraa
4 hengelle noin 3 viikoksi, 4 litraa per päivä per tyyppi.
Suihkussa ei montaa litraa saa käyttää. Ennätykset
kokopesulle (+tukka) ovat: Antti noin 1 litra (miehistön mielestä
arveluttava tulos) Magnus noin 2 litraa Jari noin 5 litraa Timo noin
10 litraa (joutui siirtymään merivesipesuun,
vesi 26.1 C). Merivesipesuun kai siirrytään muutkin, Magnus
jo seurasi esimerkkiä.
Laivakokki Jari (ent. muonitusvastaava) viihtyy paremmin ulkona purjeiden
parissa kuin pentryssä, näin kaikki kipparia myöten
joutuvat osallistumaan keittiötöihin.
Yöksi on luvattu taas sateen ja ukkoskuurojen alue keulan etupuolella,
koitetaan vähän väistää sitä.
- La 29.11
Ei ollut yöllä ukkosta sen paremmin kuin kovaa sadettakaan.
Pari pientä kuuroa. Aamulla Magnus löysi kannelta lentokalan,
25-30 cm. Nyt täällä kaloja lentelee laumoittain.
Ajettu peruspurjeilla, kun genaakkeria ei ole puuskien (23-28 kts välillä
väärästä suunnasta) vuoksi ole käytetty, sen
alakulma on hieman pettänyt (tosin jo korjattu), ilmeisesti samalla
kuin genua.
Juhlan aiheita olisi, eilen illalla 800 nm lähdöstä,
myöhemmin 2000 nm maaliin, 11000 nm veneen lokiin ja nyt 11111
nm.
Sijainti klo 12: 20.44N ja 28.00W, vauhtia 6.5-7 kts ja ollaan menossa
suoraan länteen. Loki nyt 11113 nm.
Vähän esimerkkiä siitä miten
Penelopessa ruokaillaan
- La päivällä saatiin aurinkopanelit lopultakin
kaikki kytkettyä, auringossa sähköä virtaa akkuihin
7-8A voimalla, tihkusateellakin 2 A. La illalla kokeiltiin genaakkeria,
kulma ei kestä, pitää vahvistaa.
- Su 30.11 aikaisin aamulla 2 lentokalaa laskeutui avotilaan, toinen
suoraan penkillä lojuneen kipparin syliin. Yö ajeltiin rauhallisesti,
loppuyön myrskyfokka, koska virsarilla / puomilla genualle turhan
kova keli. 1 bloki
hajosi ja vaihdettiin, ukkosrintaman eteläreuna jäi meistä
pari astetta pohjoisemmaksi. Kokeiltiin 6 h vahtivuoroja, 21-03 Timo
ja Jari, 03-09 Antti ja Magnus, ensi yönä toisinpäin.
GPS:n trippimittari ilmoitti klo 03, että on purjehdittu 1000 nm
Las Palmasista
Klo 12.00 sijainti 20.09N ja 30.31W, loki 11258, vauhtia 6,5 kts suuntana
270, aurinkoista, tuulta 16 kts.
Timo arveli maihin päästyään osaavansa arvostaa
monia pikkuasioita aivan uudella tavalla, kuten esimerkiksi sitä,
että ruokapöytä pysyy paikallaan. Ja pudotti mereen hienon
otsalamppunsa, ensimmäinen henkilökohtainen varustetappio.
Iridium-viestejä on alkanut tulla mukavasti, kiitos lähettäjille!

|