sy Penelope
Etusivulle

Ohjeita ja vinkkejä

Vuosi 2024. Keväthuolto ja purjehdus Saronic'lle.

Kalamata

Penelope Penelope


Talven aikana veneeseen tehtiin aika perusteellinen huolto, tärkeimmät kohteet olivat veneen pohjan ja moottorin kunnostukset. Veneen pohjan, kölin ja peräsimen vanhat maalikerrokset poistettiin ja tilalle laitettiin uudet epoksikerrokset ja pohjamaali.

Penelope Moottorin tavallisten huoltokohteiden lisäksi jäähdytysjärjestelmälle tehtiin perushuolto, potkurin väljäksi kulunut runko uusittiin värinöiden poistamiseksi, tunnoton vaihde- kaasukahva uusittiin, samoin 1 kpl 190 Ah AGM-akku ja aika paljon muuta pienempää.

Myös muiden huollettavien lista oli pitkä, purjeista köysien ja helojen kautta septien apulaitteisiin. Onneksi auttamassa oli pätevä kaveri Tate, joka asuu täällä Kalamatassa osan vuotta. Niin, oli meillä taustatukena myös Ulla ja Marja-Liisa.

Kalamatan ravintolassa hanhet vaikuttivat ihmisten kanssa poikkeuksellisen tasa-arvoisilta. Tosin hanhille juoma ja ruoka tarjoiltiin ravintolan nurkassa ja lattiatasolla. Turhaan tässä pöydässä norkoilivat.

Keväällä Penelope sai vielä uuden ENO-kaasulieden ja pienen ilmalämpöpumpun, jolla pitänee pärjätä ehkä parikin Kreikan kuumaa kesää, kunnes saadaan kunnollisen kiinteän laitteen asennus johonkin komeroon tai sohvan alle suunniteltua ja laite hankittua.

29.3.2024 ja vesillelaskun aika. Juuri, kun Penelope oli saatu lukin kyytiin, telakalla tuntui pieni maanjäristys. Järistyksen keskus oli hieman Peloponneen lounaissivulta merelle. Ei vaurioita, vähän heiluttiin, niin me kuin Penelopekin.

Kalamatasta Nafplioon

Penelope

Kalamatan marina. Penelope kuvan keskellä aallonmurtajan päässä.

Penelope Tiistaina aamulla 9.4.2024 Kalamata jää taakse, lähdetään kiertämään Peloponneen eteläreunan niemiä, päivän tavoitteena on pieni Elafonisoksen saaari, matkaa noin 75 nm. Miehistönä nyt Marja-Liisan ja minun lisäksi vanhat työ- ja purjehduskaverit Heikki ja Kari, joka muutama kk myöhemmin liittyi Penelopen kipparien joukkoon. Tällä miehistöllä purjehditaan Nafplioon, jossa miehistö osin vaihtuu. Matkaa Nafplioon tulee yli jonkin verran yli 200 nm.

Matkalla Lakonian laajan lahden yli ihmeteltiin ankkurissa olevaa tankkerilaumaa.

Penelope Penelope

Purjeet tosiaan alkavat olla uusittavassa kunnossa, uutta paikattavaa tuntuu löytyvän jatkuvasti (klikkaa kuvaa).
Elafonisokselle tultiin illalla auringonlaskun aikoihin. Kyläkierros, ilta siinä ainoassa avoinna olevassa ravintolassa. Elafonisos on hieno paikka, etelärannalla yhdet Kreikan upeimmista hiekkarannoista ja pohjoiskulmalla mukava siisti pieni kylä, jonka rannalla ankkojen majatalo.

Aamulla nopea leipomovisiitti, aamukahvi ja matkaan kohti Monemvasiaa. Aluksi jonkin matkaa itää kohti Ak Maleaksen niemen luo, usein täällä on kova puuskainen tuuli ja hankala aalto, mutta nyt lähes tyyntä, ajetaan moottorilla. Monemvasiassa tällä kertaa vain lyhyt museokaupungilla käväisy.

Penelope Penelope Taas aamulla jatketaan pohjoiseen, ensin Ermioniin (kuva oik.), sieltä Porto Heliin ja sitten Astrouksen hiukan syrjäiseen pikkukaupunkiin Peloponneen itälaidalla.

Astrouksen aallonmurtajan tyvessä satamaa valvoo merenneito, tällä kertaa lähes täyskuun valossa.

Tämä Astrous on kyllä mukava paikka, nyt täällä oltiin 2 päivää, jatkettiin veneen keväthuoltoja.

Moottorin vanhan kaasu-vaihdevivun irrotus onnistui lopulta täällä naapuriveneen kipparin ja hänen rälläkkänsä avulla. Oli kyllä hankala homma. Sitten päästiin poistamaan vivun takana oleva vanha mekanismi ja asentamaan uusi. No hankala homma oli tämäkin.

Penelope Penelope

Fokan tai kutteripurjeen käyttö on ollut hieman hankalaa, kun sen skuutit ovat menneet nostin- ja ison skuuttivinsseille. Fokkaa käytettäessä genuan skuuttivinssit ovat tavalliseti vapaina, mutta fokan skuuttien ohjaaminen näille vinsseille ei ole ihan ongelmatonta ainakaan nykyisen skuuttikiskon kautta, vaatii omat paikkansa ja niihin jotain uutta.

Taas matkaan. Nyt moottorilla ajokin on miellyttävää, kun Kalamatassa asennettu uusi potkurin runko poisti tärinät ja uusi kaasu-vaihdevipu palautti selkeän rytmin vaihteen eteen-vapaa-taakse toimintoihin.

Penelope Matkalla Nafplioon ehdittiin tehdä hieman ennen Nafpliota uima- ja lounasstoppi Khaidharin lahdelle, jossa muutama tanskalainen soutuvene harjoitteli, oli keveän ja vauhdikkaan näköistä menoa. Siisti, melko suojaisa ja kaunis paikka, jossa ollaan aiemmin oltu yötäkin.

Nafpliossa ei ole marinaa, rantautuminen oman ankkurin avulla kaupungin rantaan, vesi ja sähkö mittarien takana. Suojaisa satama, naapuripurjevene on talvehtinut täällä, kertoivat samoin muutaman muunkin olleen. Kari ja Heikki lähtivät bussilla kohti Ateenaa ja sieltä kotiin. Bussi Ateenaan täältä on kätevä, noin 2 tunti, edullinenkin ja niitä kulkee noin tunnin välein.

Penelopen entinen kippari Jaska Olkkonen ja Kirsti tulevat iltayöstä Ateenasta bussilla. Heidän saapumistaan odotellessa Marja-Liisalla ja minulla on illallisen jälkeen vielä aikaa istuskella rantabaarissa ihailemassa tyyntä maisemaa.

Nafpliosta Lavrioon, Olympic Marinaan

Keskiviikko 17.4.2024. Jatketaan miehistöllä Jaska, Kirsti, Marja-Liisa ja minä, Antti. Nafpliosta aluksi jonkin matkaa takaisin etelään, kierretään Porto Helin niemi ja sitten taas kohti Ermionia, jonne tullaan illalla, oikeastaan tavoitteena oli Hydra, mutta sinne on illalla melko turha yrittää, täynnä kuitenkin.

Penelope Torstai-aamuna suunnataan Hydralle ja tavoitteena olisi tulla sinne kello 11 - 12 aikoihin. Silloin Hydrassa yöpyneiden veneiden voisi olettaa jo lopettaneen aamukahvinsa ja puuhaavan lähtöä, siis tekevän tilaa meille. Torstai ja perjantai ovat senkin vuoksi hyviä päiviä mennä Hydraan, että iso osa charter-veneistä joutuu pe-iltapäivällä menemään johonkin Ateenan lähistön marinaan veneen luovutusta varten.

Hieno ja aika vauhdikas purjehdus, tultiin Hydran satamaan klo 11 ja kaupungin rannasta ihan paraatipaikalta löytyi sekä ankkuripaikka että sen viereltä ravintolan lounaspöytä. Taustalla näkyykin paikallinen hieman erikoinen taksiasema, täällä kun kyytiä odottavan mersujonon tilalla on aasilauma.

Penelope Yöllä aika yllättäen tuli sataman suuaukon suunnasta aluksi kovia puuskia, sitten Peloponneen vuorilta kovaa katabatic-tuulta melko isojen aaltojen kanssa. Veneen keulan vauhdikas keinuminen on kova rasite ankkurille, kun täällä ketjua ei voi olla ulkona paljoa. Meillä on onneksi raskas ankkuri ja 10 mm ketju, silti jouduttiin mekin reilun tunnin ajan varmuuden vuoksi keventämään ankkurikuormaa moottorilla. 3 tunnin puhalluksen jälkeen tuuli loppui kuten alkoikin, terävästi.

Penelope Sääennusteet eivät nyt ole ihan sitä, mitä voisi toivoa. Viikon verran Länsi-Eurooppaa kiusasi Atlantilta eksyneet myrskykeskukset rankkasateineen ja viikon viiveellä heikentyneinä säärintamat pyyhkivät nyt Kreikan yli. Riittävän tyynen sataman löytyminen purjepaikkaukseen voi olla vaikeaa Saronicin alueelta.

Poros. Ilmalämpöpumppu saatiin tilattua Spirokselta Poroksen veneliikkeestä, tulee parin päivän päästä. Epidhavroksen satama voisi olla riittävän tyyni genuan teippaukseen, sinne.

Ei auttanut kartalla länsituulilta suojaisan näköinen Epidhavroksen sijainti, tuulee. Muuten mukava paikka.

Taas Porokselle. Venemessut, satamasta saatiin ½ tunniksi paikka ilmalämpöpumpun hakemista varten, koko ajan kanavassa veneen kohdalla näyttelykatti pyöri paikkaa odotellen. Lähdettiin taas Ermioniin, ennusteen mukaan siellä olisi 1 vrk ajan kevyempää. Kyllä, kevyempi tuuli, mutta illalla nousi raskaampi ilma, Saharan hiekkapölyä oranssin värisen taivaan täydeltä.

Penelope


Ermioni oli oranssia väritystä lukuun ottamatta Ok, nyt otettiin vielä kerran suunta Porokselle. Täyden näköistä ja kun ennuste lupasi kovaa länsituulta, jatkettiin Methanan satamaan. Odotettiin lähes tyhjää laituria, kuten siellä yleensä on. Nyt sielläkin oli täyttä, hyvä kun paikka saatiin.

Penelope

Methanan satamaan ei ihmempää tuulta tullut, oltiin täällä 2 vrk. Meillä ohjelmassa oli veneen pesu hiekkapölystä ja ilmastointilaitteen käyttökuntoon laitto. Laitehan toimi ja viilensi veneen salongin 30 C lämpötilasta sopivaksi melko nopeasti. Miinuspuolena ihan odotetustikin hieman työläs ja hankala käyttö ja laite muun toiminnan tiellä niin käyttöpaikalla navi-istuimella kuin varastoituna navipöydän kaapin edessä. Kuitenkin laitteen 400 euron hinta huomioiden aika Ok laite.

Vielä purjehdus Lavrioon 26.4.2024, paikka odottaa Olympic Marinassa varattuna. Seuraavana päivänä miehistö marinasta kotimatkalle, illalla kotona.

Antti Lehtonen

Etusivulle

www.penelope.fi

Yhteystiedot