Keväthuolto 2019 ja 1000 mailin kevätpurjehdus
Penelope on levännyt talven Kreikassa Kos-marinan telakalla. Nyt maaliskuun loppupuolella tulimme (Matti Anjala ja Antti Lehtonen) tänne Penelopen keväthuoltoa varten, sitten purjehdimme veneen Lavrioon Ateenan lähelle. Veneen kevätkunnostuksiin tuli muutaman päivän viiveellä vielä Keijo Rantanen. Uutta asennettavaa on nyt tavallista enemmän.
Penelopen vanha autopilotti uusitaan suoraan peräsinakseliin kytkettävällä hydraulisella autopilotilla, mikä vaati pilotin koneistolle uusia tukirakenteita.
Vanha pilotti ohjaa peräsintä kahden peräkkäisen ketun ja kahden vaijerin välityksellä. Tuon vuoksi ohjauksessa on paljon "klappia" ja autopilotti sahaa jatkuvasti ees-taas. Myös pilotin ohjauselektroniikka on vanhaa vuosituhannen vaihteen tekniikkaa, sekin uusitaan paljon tehokkaammaksi.
Näin uusi autopilotti on vanhaa nopeampi, osaavampi ja tarkempi. Kuvassa ylimpänä on hydraulinen työsylinteri, sen alla ruoriohjauksen koneisto ja vielä peräsinakseli pystysuorassa vasemmalla.
Veneen lvi-tekniikkaa uusittiin paljon, uusi lämminvesiboileri ja lähes kaikki vesihanat. Hankalissa ja ahtaissa paikoissa työ oli odotettua haastavampaa ja tietysti hitaampaakin.
Vesillelasku oli 28.3.2019, siis päivää myöhemmin kuin viime keväänä. Penelope jäi vielä useaksi päiväksi Kos-marinaan, tämä on hyvä paikka veneen varustelulle, kaupat ja huoltopalvelut ovat lähellä, samoin marinan viihtyisä rantabaari ja ravintola. Eikä Kosin kaupungin palvelutkaan ole kaukana.
Kreikan viranomaiset ovat nyt käynnistäneet jo vuosia puuhaamansa "TEPAI-luksusveneveron". Penelopen kohdalla tuo on noin 1.000 € vuodessa. Veron maksu ei ollut ihan yksinkertaista, Port Police ohjasi satamatoimistoon, joka taas ei asiaa tuntenut ja ohjasi Port Policelle. Maksua varten kreikkalaiset ovat laatineet tietojärjestelmän, joka ei toiminut. Noin kuukauden päästä "eTEPAI" yllättäen toimi, tosin on edelleen hyvä esimerkki käyttäjäystävällisyyden tärkeydestä.

Purjehdus Korfulle

Leg '1-5', Kos - Ateena
Kos jää taakse, sunnuntai 7.4.2019.
Keijo lähti kotimatkalle Suomeen, Matti ja minä (Antti) suunnattiin Penelopen kurssi kohti Ateenaa. Aluksi tosin vain lähisaarelle, Leroksen Lakki-marinaan (kartalla nro 1) ja sieltä Amorgoksen pohjoispäässä olevaan Aigialiin. Tuntui hyvältä päästä Kosin marinasta merelle, tälle keväälle hommia oli paljon ja osa oli aika haastavia. Luvassa on lähipäivien ajan hiukan sadetta ja paljon kovaa tuulta, jonka suunta ei ehkä ole meille huono, kun mennään Naxoksen ja Paroksen pohjoispuolelta, sivuvastaista.
Lerokselta eteenpäin purjehditaan niin tiukasti vastaiseen kuin se tässä aallokossa vain on järkevää. Purjeet on pieniksi reivattu, mutta pysyvät hyvän muotoisina ja vetävät venettä vauhdikkaasti turhia kallistamatta. Penelopen jo aika vanhat kuituvahvisteiset laminaattipurjeet triradial-leikattuna ovat yhä yllättävän hyvät. Ilta Amorgoksen sateisessa Aigialissa (nro 2) ja aamulla lähdetään kohti Mykonosta.
Taas kovatuulinen päivä. Uusi autopilotti ohjaa mukavan eleettömästi, lähes huomaamattomasti, vain pieni liike harvakseltaan. Edellinen pilotti olisi tässä kelissä hosunut hullun lailla ja ehkä lopulta luovuttanut. Mennään ankkuriin Mykonoksen kaupungin eteläpuolella olevalle Korfoksen lahdelle (3). Lahdelle tultaessa tuuli häipyy ihan muutaman sadan metrin matkalla, lahden perällä on aivan tyyntä. Tyyni lahti tuntuu rentouttavalta koko päivän keinumisen ja huminan jälkeen.
Mykonokselta lähdetään kohti Ateenaa ja illalla päädytään Kythnoksen Loutraan (4), joka on mukavasti matkan varrella. Tänään tuuli oli jo aika leppoisaa ja ihan loppumatkan aikana jouduttiin jopa motoroimaan, kun lilluminen heikossa tuulessa ei kiinnostanut. Ilta tietysti Loutran taverna Sofranossa, jonka rantapöydät ovat nyt tyhjinä ja sisällä tungosta, kylmä ilta.
Vielä yksi päivämatka Lavrioon, nyt aika lyhyt. Lavriosta (5) Matti lähtee kotimatkalle ja minä, Antti, jään odottelemaan uutta miehistöä.

Leg '5-12', Ateena - Kalamata
Perjantai 12.4.2019 - lauantai 20.4.2019
Ateenan läheltä Lavriosta Penelope lähti jatkamaan kohti Korfua kipparina Antti ja miehistönä Timo (joka oli mukana sekä Penelopen että Thaleian ARC-miehistössä) sekä Marja. Tosin suunta oli aluksi poispäin Korfulta, kohti Peloponneen eteläkärkeä. Ensimmäinen pysähdys tietysti Hydrassa (6). Tähän aikaan vuodesta siellä on hyvin tilaa ja kylä aaseineen ja kissoineen tulee paremmin edukseen.
Hydran kissat, aasit, ihmiset ja itse kaupunkikin sai meidät jäämään tännä 2 päiväksi. Penelopen paikkakin oli niin hieno kaupungin rannassa ihan aasien ja kissojen edessä.
Hydra on mukava paikka, mutta lähdettävä sieltä oli matkaa jatkamaan, hieno ilmakin. Päädytään Peloponneen itäreunalle hieman Monemvasian yläpuolelle Gerakaksen (Ierakan) vuonoon (7) kylän edustalle. Kevyt tuuli tulee kapeaa vuonoa pitkin ja pitää Penelopen perän hieman piilossa kylän rantaravintoloista. Tuntuu ihan lämpimältä ja miehistön rohkein päättääkin uida ja pulahtaa veteen. Uikkareita ei tarvita, kun veneen perän takana ei ole ketään. Tosin uinnin aikana vene kääntää perän rantaravintoloita kohti ja uimarin noustua on päätöksen paikka, kumman puolen uimatason suihkussa ollessa esittelee. Jatketaan matkaa Monemvasiaan.
Monemvasiassa (8) ei nyt näytä olevan muita vierailevia purjeveneitä, kesällä sen keskeneräiseksi jätetty "marina" on täynnä. Aamulla vieraillaan vanhassa Monemvasian historiallisessa linnoituskaupungissa ja sitten jatketaan taas matkaa. Tänne on tulossa kova tuuli ja sitä ennen meidän pitää ohittaa "Välimeren Cap Horniksi" sanottu Ak Maleas-niemenkärki ja päästä suojaan johonkin lahteen niemen takana.
Plytran kylä ja hyvä ankkurilahti (9) on parin tunnin matkan päässä Ak Maleas-niemenkärjen ohi. Vuorijonon yli näkyi sen takana jo illalla synkät pilvet, täällä sää oli aika aurinkoinen ja heikkotuulinen. Täältä purjehdus jatkui vielä Gytheion (10) ja Porto Gagion (11) pysähdysten kautta Kalamataan.
Kalamata marina (12). Tänne tultiin torstai-iltana. Mukava aika pieni marina, muutama hyvän tuntuinen ravintola on heti marinan portin takana. Meidän osalta tämä kevätpurjehdus päättyi tänne Kalamataan, uusi purjehdus syksyllä ja minä jatkan jo ennen sitä Penelopella heti juhannuksen jälkeen pari viikkoa, mukana on silloin taas juniorimiehistöäkin. Tänne Kalamataan Penelope ehkä palaa loppusyksyllä, jos niin päätetään ja talvipaikka täältä löytyy.
Antti

Leg '12-16', Kalamata - Lefkas
Lauantai 20.4.2019.
Teemu Kaartinen ja Mirjam purjehtivat Penelopen Kalamatasta Lefkasiin. Kun kerran avomeri ja Italia kiinnosti, niin pääsihän sinne Lefkasiin pitempääkin reittiä Italian Crotonen (14) ja Gallipolin (15) kautta (nimi on kreikkalaista perua: Gallipoli = hyvä tai kaunis kaupunki).
Kreikasta lähtiessä vallinnut reipas tuuli laantui puolivälissä Joonian merta, tuli aikaa kalastuksellekin.
Penelope Gallipolissa kalastajien laiturissa. Laituripaikkaneuvottelun sivutuotteena paluumatkan evääksi ostetun kalan hinta oli vähintäinkin riittävä.

Leg '16 - Korfu', Lefkas - Korfu
Sunnuntai 5.5.2019.
Kipparina on nyt Tuomo Saarinen ja samalla alkaa Penelopen normaalit kesäviikkojen purjehdukset. Korfulle ei vielä tällä viikolla ole suoria lentoja Suomesta, joten kipparien ja miehistön vaihto Lefkasissa (16) oli kätevämpi.

Antti Lehtonen