Kanarialle !
Matkat Kanarialle ja veneen vaihtopaikka
Kätevin ja taitaa olla halvinkin tapa mennä Kanarialle on
varata tavallinen viikon tai parin seuramatka, pelkkä lento. Useampi
matkatoimisto järjestää näitä, Finnair ja Norwegian lentävät suoraan Helsingistä Las Palmasiin. Hinnat 2014-15 talveksi ovat yleensä 250-500 euroa.
Aika luonteva vaihtopaikka Gran Kanarialla on Pasito Blanco. Tämä on
vaihtopaikka, jos vaihtoon valmistautuvat miehistöt eivät
keskenään muuta sovi.
Toinen mukava vaihtopaikka Gran Kanarialla
on Puerto Mogan saaren lounaisreunalla. Marina on pieni ja yleensä
täynnä, paikka tulisikin varata etukäteen, yhteystiedot
internetistä.
Myös Lanzarotea voi halutessa pitää vaihtopaikkana,
siellä Marina Rubicon. Uusi ja hyvän tuntuinen marina, nyt
taitaa ympäristön lomakyläkin olla valmis ja jo käytössä.
Purjehdusreissun voi järjestää myös niin, että
veneen haltuunotto ja luovutus ovat eri saarilla. Lauttayhteyksiä
on paljon, niihin on linkkejä tämän jutun lopussa. Kanarian
sisäiset lennot ovat halpoja, myös niitä on paljon. Aikataulujen
tutkiminen ja lippujen varaaminen on ehkä kätevintä netistä.
Kanaria purjehdusalueena
Kanarian saaret ovat ympärivuotista purjehdusaluetta, Välimerta
vaativampaa. Päivämatkat Kanarialla tulevat helposti Suomen
tai Kreikan saaristossa totuttua pitemmiksi, 30 - 100 nm. Saarelta toiselle
siirryttäessä saa yleensä varautua 50 - 80 nm reissuun,
muutamia lyhempiäkin välejä on. Ainakin Gran Kanarialla, Tenerifalla ja Lanzaroten sekä
Fuerteventuran itäsivuilla on useita yöpymispaikkoja lyhyinkin,
10 - 30 nm , välein.
Itäisimmän ja läntisimmän saaren väli on noin
240 nm, kaikkien saarten kierrosta kertyy 500 - 600 nm, lomapurjehduksena
useampi viikko.
Saarilla ei ole Kreikasta totuttua määrää ankkurointiin
sopivia lahtia, ei yhtä runsaasti satamiakaan. Säätiedot
huomioon ottava reittisuunnittelu ja Atlantin aaltoihin sekä ajoittain
reiluunkin tuuleen varautuminen varmistaa onnistuneen purjehdusreissun.
Lokikirjan puolella on Kanaria-juttua
vuoden 2003 kohdalla ja tietysti 2005-2006 Kanaria-talven ajalta. El Hierroa lukuun ottamatta kaikki Kanarian saaret ovat noissa jutuissa mukana.
Vuorovesi
Aiemmin Penelope on reissuillaan vain ohimennen käväissyt
alueilla, joilla on reilu vuorovesi. Kanarialla purjehdittaessa jopa
yli 3 metrin vuorovesi (kuva canarytide.jpg)
täytyy ankkuripaikoilla ja satamissa aina huomioida. Ei ole mukavaa,
jos Penelope esim. kylkikiinnityksessä hirttäytyy liian lyhyeen
keulaköyteen laskuveden tullessa.
Vuorovesihuippuja ja -minimeitä on kumpiakin 2 kpl / vrk, ylä-
ja alaveden väli on aina noin 6 tuntia.
Vuorovesi on suurimmillaan uuden kuun ja täysikuun aikoihin, Kanarialla
yleensä 2,6 - 3,3 m.
Viikko tämän jälkeen kuu näkyy puolikkaana ja vuorovesi
on pienimmillään, noin 1 m.
Marinoissa on yleensä kelluvat ponttonilaiturit, näihin veneen
voi kiinnittää huoletta.
Aallonmurtajaan tai kiinteään laituriin kiinnittyessä
täytyy varmistaa ainakin:
- paljonko vesi voi tästä laskea ja nousta
- millainen on laiturin rakenne syvemmältä, kiviä,
palkkeja, rautoja tms
- ovatko kiinnitysköydet riittävän pitkät ja
viistossa
- pysyvätkö lepuuttajat paikoillaan veden laskiessa
Jos ankkuripaikalla ei ole tietoa vuoroveden tilanteesta, täytyy
ankkuroida vähintään 6 metrin veteen:
- kölille jätettävä 2 m
- lisäksi laskuvedelle jätettävä reilu 3 metriä
- kölin alle aaltoilun yms varalle vielä 1 m
- jollalla maihin mennessä kannattaa miettiä, miten jollan
rantaan jättää…
Veneen infokansioon tulee Penelopen purjehdusajalle jonkin Kanarian
saaren karkea, suuntaa antava vuorovesitaulukko, joka antaa ainakin
viitteen myös muiden saarten vuorovedestä.
Tuuli
Talviaikaan, kun etelämpänä puhaltaa pasaatituuli, Kanarialla
tuuli on yleensä koillisesta 10 -20 kts, saarethan ovat hiukan
pasaatialueen pohjoispuolella. Myrskyjä ei vuoden mittaan montaa
pitäisi olla, joitain kyllä. Siis kannattaa pitää
NAVTEX aina päällä ja lukea ainakin säätiedot
(IEnnn) ja myrskyvaroitukset (IBnnn). Ja tietysti SAR-tiedotukset aina
heti.
Kanarian erikoisuuksiin kuuluu saarten sivuilla tai väleissä
olevat ”Wind Acceleration Zones”, ympäristöä
kovemman tuulen alueet (kuva canarywind.gif).
Näillä alueilla tuuli on usein 15 kts muuta merialuetta kovempaa
ja meri hiukan sotkuista, choppy. Alueen reunoilla voi tulla yllättäviä
puuskia, joihin kannattaa varautua ajoissa reivaamalla.
Purjehdusreittiä suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon, että
Gran Kanarialta koilliseen ovat Isla Graciosa, Lanzarote ja Fuerteventura,
länteen Tenerife ja Gomera. Siis joko meno tai paluu on todennäköisesti
vastatuuleen.
Lämpötila ja sateet
Marras- ja joulukuu ovat Kanarian saarten sateisimmat kuukaudet, noin
5 sadepäivää / kk. Myöhemmin talvella ei juuri pitäisi
sataa. Ilman ja veden lämpö talvikuukausina muistuttaa Suomenlahden
kesää, joten Kreikan kesäpukeutumista enempään
täytyy varautua.
Kanarialla | Marraskuu | Helmikuu | Toukokuu | Suure |
Ilma: | 18 - 25 | 15 - 21 | 19 - 25 | OC |
Vesi: | 21 | 16 - 17 | 18 | OC |
Aurinko: | 7 | 8 | 10 | h / vrk |
Luvuista saa turhan viileän kuvan Kanarian talvesta, korkealta
paistava aurinko tekee varsinkin rannalla olosta jopa kuuman. Ei Kanarian
talvi lämmöltään tietysti Karibiaa tai Kreikan kesää
vastaa, mutta mukavan lämmintä yleensä on, miljoona turistia
ja tuhat matkatoimistoa eivät voi olla väärässä.
Kanaria-infoa netissä
Netin hakupalveluilla tietoa löytyy liiankin kanssa, tässä
joitain ehkä hyödyllisiä linkkejä:
Saarten infosivut, marinat, lauttayhteydet, lentoasemat ja -yhtiöt,
sää ja paljon muuta:
http://www.canaryinfo.com/
Hotellit, lennot, lautat, bussit, kartat ym:
http://canarias.arkus.net/index.htm
Kanarian saarten marinat:
http://www.bluemoment.com/portguide-canaries.html
Purjehdusinfoa saarilta:
http://www.noonsite.com/Countries/CanaryIslands
Reissut Las Palmasista:
Kevein, ehkä aika mukavakin vaihtoehto viikon venereissulle on
toimia useimpien Las Palmaslaisten veneilijöiden tavoin, päiväretkiä
merelle aluksi sivuvastaiseen, ehkä uistin perässä, iltapäivällä
takaisin myötäiseen. Ja vaihteluna joku päivä Las
Canterasin rannalle, kävellen.
Viikon reissuksi Gran Kanarian kierros sopii oikeastaan aika hyvin,
ainakin jos ei kunnolla tuule, tai jos haluaa nauttia pari päivää
saaren aurinkoisesta ja tyynestä etelärannasta, Pasito Blancosta
ja Puerto Moganista ympäristöineen, on siistiä, aika
vehreää ja mukavaa aluetta.
Paluureissuunkin olisi vaihtoehtoja:
- Jos on mukavat purjehduskelit, kätevintä on Puerto Moganista
purjehtia todennäköisesti sivutuuleen Teneriffan Santa Cruziin
(50 nm) ja sieltä aika vastaiseen Las Palmasiin (60 nm).
- Tai sitten Moganista ensin Gran Kanarian länsirannan Puerto
Nievesiin (30 nm) ja sieltä Las Palmasiin (taas 30 nm).
- Takaisin Las Palmasiin voi hyvin palata Gran Kanarian itäreunaakin,
jos tuuli on heikko tai etelän suunnalta.
- Ja jos Las Palmasiin paluu tuulien takia tuntuu liian vaikealta,
ei kai sitä väkisin kannata tehdä, pääseehän
lentokentältä lähes yhtä hyvin Pasito Blancoon tai
Puerto Moganiin kuin Las Palmasiin.
Toinen vaihtoehto viikon kierrokselle on suunnata Las Palmasista kaakkoon
Fuerteventuran kiertoon, enemmänkin sellainen purjehtijoiden reissu,
meillä tällä reissulla osa miehistöä jo katseli
lauttojen aikatauluja Las Palmasiin paluuta varten…
Jos lähtöpaikka on esimerkiksi Puerto Mogan ja tuuliennusteet
suosivat, hieno reissu on käydä Gomeralla, siellä ehtii
viikonkin matkalla olla pari päivää, jos muut päivät
(tai yhden yön) käyttää purjehtimiseen. Paluu Gomeralta
voi olla hankala vastaiseen, voi olla helpompaa La Palman ja Teneriffan
Santa Cruzin kautta Las Palmasiin, mutta aikaa pitäisi tähän
reissuun sitten olla jo pari viikkoa. Gomeraan ja La Palmaan tutustumiseen
kannattaa varata aikaa, jos näille saarille kerran menee, kauniita
ja aika erikoisia molemmat.
Tietysti myös parin viikon reissun voi Las Palmasista suunnata
Fuerteventuralle ja ulottaa sen sitten Lanzarotelle. Lanzaroten ja Fuerteventuran
välinen alue on hyvää perhe- ja lomapurjehdusaluetta,
Rubiconia kannattaa pitää tukikohtana. Jos purjehdusintoa
riittää Lanzaroten pohjoispuolelle saakka, Isla Graciosaa
ei kannata jättää väliin. Täältä
paluureissu Las Palmasiin on noin 130 nm, sopiva yli yön purjehdus
todennäköisesti lähes myötäiseen.
Penelope Kanarialla
Penelope Kanarialla 2014 Pasito Blanco tukikohtana.
Penelope purjehti talvikauden 2005-2006 Kanarialla ja poikkesi silloin useilla saarilla:
Lanzarote, Isla Alegranza, Fuerteventura, Gran Kanaria, Tenerifa, Gomera ja La Palma.
Oikeastaan Penelope kävi Kanarialla jo aiemminkin, ARC 2003 lähtöpaikka
oli Gran Kanarian Las Palmas. Tänne tulomatkalla Penelope
poikkesi Isla Graciosalla, ja Lanzarotella.