3.7.2004 Fuengirola
Tänään on miehistössä taas vaihtopäivä,
kun Antti lähti Suomeen ja vieraaksemme saapuvat Leo ja Lumikki Helsingistä.
Päivän olemme käyttäneet Penelopea huoltaen. Suuri
huolenaihe on keulaan tullut kosteus, tätä tutkimme purkamalla
keulasta kaikki panelit, ilmeisesti suurimmaksi syyksi paljastui kaidetolppien
kiinnitysruuvien löysyys ja niiden juuresta tullut vesi. Se on todennäköisesti
seurausta Marokossa irtipäässeen hinaajan törmäilyistä.
Lisäksi keulan vesisäiliön ilmaputken liittimet olivat
löysiä, josta on saattanut ylitäytön yhteydessä
tulla vettä. Panelien taustat olivat varsin kurjassa kunnossa ja
pahimmat listat jouduimme poistamaan kokonaan.
Huomenna matkaamme taas eteenpäin Penelopen kotimerellä kohti
Almeriaa.
4-5.7.2004 Almunecar
Almunecar ja Marina del Este on seuraava pysähdyspaikkamme seuraavat
kaksi yötä. Marina on erittäin kaunis pieni marina (33,75
€ vrk), laiturilla vesi ja sähkö mutta suihkut olivat lukossa.
Marinan vieressä on siisti uimaranta parin minuutin kävelyn
päässä.
Täältä suoritimme vuokra-autolla (50 €/vrk) kulttuurikierroksen
Granadan Alhambraan ja näköalaretken
Espanjan korkeimmalla vuorelle Sierra Nevadaan (3392 m) automatkan pysähtyessä
kuitenkin 2700 metriin, matkaesitetiedoista poiketen läpiajotie oli
nyt suljettu.
6.7.2004 Motril
Aamulähtömme hieman viivästyi ja lähdimme merelle
puoleltapäivin. Tuuliennusteen mukaan olisi ollut 5solmua, mutta
pian merelle lähdettyämme tilanne olikin 25-30 solmua vastatuulta,
niinpä miehistö teki reittisuunnitelmaan pikaisen muutoksen
ja rantauduimme Port de Motriliin marinan
uima-altaalle. ( 25 € vrk).
7.7.2004
Penelope saavutti tänään merellä juhlarajan, kun
lokiimme kertyi tasaluku 20 000
mailia huimassa vauhdissa 20-40 solmun myötätuulessa huippunopeuden
ollessa 9,2 ! Tätä juhlistimme asianmukaisin tavoin kuohuviinillä
San Josen satamassa ja drinkinjälkeen juhlalounaalla läheisessä
Paella ravintolassa.
10.7.2004 Formentera
Viimeisten mailijuhlien jälkeen olemme hiukan lisänneet taas
maileja mittariin siirtymällä vuorokausipurjehduksella San Josesta
– Villajoyosaan, 138 mailia.
Satamaan rantautuessa keulapotkuri sanoi sopimuksen irti, josta seurasi
huvitusta rannalle ja veneen kipparille taas hikipisaroita otsaan. Päivän
ohjelma siis selkeni nopeasti, Ari ja Leo korjaamaan keulapotkuria
ja toiset rannalle uimaan( vesi +27).
Korjaus aloitettiin tutkimalla manuaalia, jonka mukaan syy olisi katkennut
turvatappi potkuriakselilla. Tätä lähdimme reippaasti sukeltamaan
uudella sukelluslaitteella (jatkoputki snorkkeliin). Homman vaikeutuessa
riittävästi päädyimme tutkimaan moottoria sisäpuolelta,
josta työ hoituikin hetkessä irrottamalla sähkömoottori
vaihteiston päältä. Tätä korjausvaihtoehtoa ei
oltu kuitenkaan mainittu manuaalissa!!
Korjauksen onnistuttua nautimme asiaan kuuluvan juhlaillallisen
palmujen alla merenrannalla (simpukoita, grillattuja katkarapuja jne.).
Illan hämärtyessä miehistö oli yksimielisesti valmis
lähtemään merelle kohti Formenteraa.
11.7.2004 Formentera
Formenteran Marina Puerto La Savina osoittautui tähän asti
kalleimmaksi, yksi yö ilman suihkua 136 €, siispä katsoimme
järkeväksi siirtyä läheisten hiekkarantojen luo ankkuriin
ensin vaihdettuamme Penelopeen uuden upean Suomen lipun.
Formenteran ympäristöä kutsutaan viimeiseksi paratiisiksi
Välimerellä ja kyllä toinen päivämme sen vahvistaakin.
Nautimme ensin Illetesin rannalla jota kutsutaan Tahitiksi, auringosta
ja Kiinalaisesta hieronnasta
(1 tunti 20 €) ja siirryttyämme tänään ankkuriin
upealle hiekkarannalle, joka
muistuttaa erittäin paljon Karibian Tobago Caysiä, nautimme
matalasta lämpimästä vedestä, valkoisesta hiekkadyynistä
ja kaiken kruununa dyynien keskellä olevasta harmaasta rikkisavi-altaasta.
Laguuni on kuulemma myös Espan kuningas perheen suosiossa, mikä
ei ole ihme.
15.7.2004 Cala Portinatx
Reittimme Ibitsan pohjoiskärjessä alkaa lähetä loppuaan
ja miehistömme oli aika asettua upeassa auringon laskussa ryhmäkuvaan.
San Antonissa tutustuimme mm. Kolumbuksen
muna muistomerkkiin, tämä sijaitsee San Antonissa, koska
Ibitsalaiset uskovat Kolumbuksen syntyneen täällä. Viimepäivät
ovat kuluneet Ibitsan itäistä rantaa seuraten, välillä
pysähdellen. Tuulet ovat olleet olemattomia ja lämpö mukavasti
+30 päivisin. Suurin haitta on ollut vedessä ajoittain olevat
meduusat, jotka polttavat kuin nokkospuskat.
Ensi yönä tarkoituksemme on mennä viimeinen ylitys Mallorcalla,
jossa Penelope saa kokonaan uuden miehistön.
16.7.2004 Mallorca
Etappimme päätepisteessä Mallorcalla marina El Arenalissa
(66€/vrk). Tiinalle, Akulle 11v, Otolle 13v ensimmäinen valtamerimatka
takana. Oton ja Tiinan paras hetki oli yöllä Atlantilla tähtitaivaan
alla purjehtiminen, sekä tietenkin delfiinien vierailut veneen ympärillä
kaikille mukana olleille, unohtamatta kyyhkystä joka oli veneessämme
Atlantilla noin 12 tuntia.
Kesälomapurjehduksen kokonaispituudeksi tuli yhteensä 1777 mailia.
Näimme saaria minne tuskin muuten matkustaisimme tai edes pääsisimme.
Matkan kulku oli monipuolinen Atlantin kaukaiset saaret, Gibraltar, Afrikan
puolella käynti Ceutassa ja takaisin paluu manner Espanjaan sekä
Espanjan lomasaarille Ibizalle ja kauneimpana saarena Formentera karibiamaisuudellaan
tai toisaalta Azorit upealla vehreydellään. Viimeisenä
saarena Tagomagon upea majakkasaari.
Kiitämme myös muita mukana olleita matkaseurasta, Anttia, Juhaa,
Hessua, Leoa ja Lumikkia.
Mallorca, El Arenal, S/y Penelope
Ari
Vielä muutama kuva Sardiniasta, jossa
purjehdin viikon Kirstin kanssa kaksistaan Porto Torresista Olbiaan ja
toisen viikon poikani Jukan ja ystäväni Jarmon kanssa ensin
Sardinian koillis ja pohjois-nurkalla ja sitten siirsimme Penelopen Rooman
edustalle Porto Turistico Romaan. Sardinian pohjoispuoli oli kyllä
mukavaa seutua, mutta elokuussa aivan ylikansoitettu. Useimmat satamat
ja marinat olivat täynnä, eikä niihin ollut asiaa. Hinnat
myöskin vaihtelivat runsaasti. Me emme sentään maksaneet
140 euroa yöstä. Havimmalla taas päästiin Castelsardossa,
jossa yö maksoi 20,66 euroa.
t. Jaska
Purjehduskauden viimeinen viikko.
Vielä muutama kuva viimeiseltä
purjehdusviikolta ja telakoinnista.
t. Jaska
