Nelsons Dockyardin Internet Cafe, sunnuntai 16.5
Lähtövalmisteluja:
Kuumaa ja hiukan epävakaista, sadekuuroja, tuulia, aina välillä
aurinkoista ja lähes tyyntäkin. Antigualla vanhassa arvokkaassa
Nelsons Dockyardissa sanottiin kesän (ja hurrikaaniajan) olevan näköjään
tulossa joitain viikkoja etuajassa. Hyvä lähteä pian kohti
Azoreita ja vähän kauemmas tropiikin säistä. Melkein
valmista jo onkin, jos hyvin sujuu, lähdemme maanantaina.
Ainakin meidän purjehdusreissut Karibialla ovat olleet mahtavia,
toivottavasti myös porukan muiden osuudet. Kiitos kaikille Penelopen
Karibia-purjehtijoille, vene on aika mukavassa kunnossa, suuria korjauksia
ei tarvita, monenlaista huoltoa silti on tehty ja vielä jotain tehtäväkin.
Näistä kohta lisää, aluksi hiukan viime viikoista.
Penelopella oli parin viikon ajan reilusti porukkaa, Maija, Pekka vaimonsa
Anskun kanssa, Pate ja Mervi ja sitten vielä Marja-Liisa ja minä
(Antti). Hyvin mahduttiin, mutta taas vene olisi voinut olla suuremoikin.
Sama ajatushan oli syksyllä Atlantin ylityksen aikoihinkin. Porukalla
vaellettiin hiljaksiin pohjoista kohti, varsinkin Dominica viidakkoreissuinen
ja Guadaloupen eteläpuolen pikkusaaret (Saintes ja Maria Galante)
ovat upeita. Sitten ruvettiin kukin tyylillään valmistelemaan
Eurooppaan paluuta, ladyt Air Franceen (kuulema matkatavarat jäivät
Pariisiin) tukeutuen ja me muut tietysti Penelopeen.
Atlantin ylitysteamiin saatiin Guadaloupelle vahvistuksena Jorkke (siis
kaikki kipparia lukuun ottamatta savolaisia, hauska reissu tulossa varmaankin.
Tosin piällysmiehiä saattaa sitten ollakin reilusti). Miehistönä
Atlantin ylituksessä siis on Pate ja Pekka (jotka olivat myös
Gibraltar - Kanaria välillä), Jorkke ja Antti (kipparina). Luokkakuva
sitten myöhemmin.
Guadaloulelta Antigualle noin 60 nm reissu tehtiin koemielessä yöpurjehduksena,
joitain pikkuparannuksia tarvitaan, muuten Ok. Antigualla vene nostettiin
heti tänne tultua (perjantaina) Nelsonin telakalla ylös ison
Balticin viereen, toisella puolella (vedessä) Swan 65. Muutenkin
upean näköistä, varuste- ja ruokakaupat tosin kaukana Kanarian
tasosta. Eiköhän silti selvitä.
Veneen pohjan kunto oli nähtävyys, onneksi eläinten tai
kasvien suojelijoita ei ollut paikalla ja hienot merikasvit & kotilot
ym kylmästi vaan poistettiin. Pohja pestiin, skrabattiin, hiottiin
ja on nyt jo kertaalleen maalattukin. Toinen kerta vielä huomenna.
Käyttöakkujen kanssa on ollut hiukan ongelmia, samaa monet
varmaan ovat harmitelleet talven ja kevään aikana. Nyt tämäkin
pitäisi olla kunnossa. Huoltoa veneelle on tehty jo viikon ajan purjehdusten
ohessa, vinssit yms. Ja nyt telakalla sinkkien vaihtoa, moottorin ja vetolaitteen
öljyt, suotimet yms. Nyt vetolaitteesta saatiin espanjalaisten sinne
laittama väärän tyyppinen öljykin pois. Vielä
joitain tarkistuksia, seacockit, riki (ainakin 1 valo korjattava), peräsin,
pakoputki yms tutut jutut. Ja sitten menoksi. Maanantaina, kunhan loputkin
muonat on saatu ja vene tankattu. Toistaiseksi on ollut aika kiirettä,
hiukan stressiäkin, jopa Lotan 9v-synttärionnittelutkin unohtuivat.
Harmi. Lotan isi voisi kuitenkin välittää ne näin
myöhästyneinäkin. Nyt kiirekin tuntuu helpottavan, kaikki
saadaan maanantaiksi valmiiksi.
Kunhan päästään taas vesille, suunnataan aluksi pohjoista
kohti, loppuviikosta pitää päättää, poiketaanko
Bermudalle. Tai sitten tuuli vain kuljettaa meidät sinne, kuten juuri
nyt netin tietojen mukaan sujunee. Saa nähdä. Säätiedot
ovat nyt jo alkumatkasta tarpeen Iridiumiin, Navtex ainakin juuri nyt
hiukan varoittelee Karibia-Bahama -välistä.
Terveisin
Antti ja koko Penelopen miehistö
Iridiumin sivulta http://www.iridium.com/
voi lähetellä lyhyitä tekstiviestejä Penelopelle.
Iridiumin numerohan on 881621465610.
Matkalla
Keskiviikkona 19.5.2004.
Sijainti 20°32'N 61°10'W. Tuuli 15kn, vauhti 5kn. Yhteydet
eivät vain oikein pelaa. Muuten menee mainiosti.
Torstaina 20.5.2004
Sijainti 22°45'N 61°02W. Tuuli 10-15kn ENE, vauhti 6kn ja suunta
pohjoiseen. Päivisin aurinkoista ja lämmintä, yöt
viileitä. Vahtivuorot kiertävät 2 tuntia ruorissa, 2
tuntia varalla ja 4 tuntia vapaalla. Sähkön ja polttoaineen
säästämiseksi ajellaan ilman autopilottia. Kohta pitää
päättää mennäänkö Bermudalle vai
suoraan Azoreille. Jälkimmäinen vaihtoehto näyttisi tällä
hetkellä suotuisammalta.
Perjantaina 21.5.2004
Sijainti 25°05N 61°32W. Tuuli 15kn koillisesta ja vauhti 6-7kn.
Suunta vähän pohjoisesta länteen. Veden lämpötila
n. 25°C. Merellä on tyhjää, tänään
vasta toinen purjealus näköpiirissä. Laivoja näkyy
yksi per vuorokausi. Suunta on pohjoiseen, koska tarkoituksena on kiertää
piste 30°N 60°W, jottei Azorien korkeapaine ja tyvenet eivät
osuisi reitille. 500 mpk:a meni äsken rikki ja matka jatkuu mukavasti.
Kiitokset kaikille viesteistä. Vieläkään ei sähköpostiyhteys
toimi.
Sunnuntaina 23.5.2004
Sijainti 29°35'N 63°22W. Tyyntä, kevyttä henkäilyä
lännen puolelta. Ajetaan koneella. Bermudalle matkaa 180 mpk. Sinne
saavutaan maanataina, jolloin päästään sähköpostiyhteyteen
ja saadaan toimitettua enemmän tarinaa ja kuviakin matkasta.
Vielä paluureissun alkutaipaleesta
Martiniquelta Antigualle vaelleltiin pari viikkoa, kuten jo aiemminkin
on ollut juttua. Nämä pohjoisemmat saaret ovat hieman enemmän
tutun tuntuisia eurooppalaiselle, useimmat saarista ovat vieläkin
ranskalaisia tai englantilaisia ja meno ja väki vähän sen
mukaista, hiukan kotoisampaa, Välimeren tyyppisempää, on
aamulla croisanttia yms.
Dominicalla ankkuroitiin upeaan lahteen, jonka hiekkarantaa tosin rumensi
puolen tusinaa laivanromua. Aikanaan hurrikaani on ne rannalle paiskannut,
pari laivaa on aivan rannan talojen seinustoilla, upea merinäköala
on nykyisin vähän rajoitetumpi.
Dominica on sentään itsenäinen ja aika hauskankin tuntuinen
paikka. Siellä lähes pakollista on käydä Indian Riverillä
viidakkoretkellä. Nähtiin leguaania (tai jotain sellaista),
kolibrin pesää, upeita kahlaajia ja ihan oikeaa viidakkoa liaaneineen
(Leguaani ja Tarzan).
Tarzan kaipaa vielä lisäharjoittelua, toistaiseksi puuhun nostoapu
on tarpeen.
Seuraava saari pohjoiseen on ranskalaisten Saintes,
kuin Välimereltä, hiekkarannat vain upeammat. ( Penelope kuvan
keskellä). Täällä aluksen lääkäri potkaisi
uintireissulla merisiiltä. Siiliparka menetti ainakin 12 piikkiä,
mahtoi se sattua, sinne vaan jätettiin yksin veteen. Tohtorin ympärillä
kyllä hääri sisar hento valkoisia sen verran, kuin veneen
avotilan toiselle puolelle nyt mahtui. Ja vielä Pekan kanssa jouduttiin
avustamaan Johny Walker lääkityksessä, moneen otteeseen.
Tilanteesta on kyllä valokuvakin todisteena.
Antigualta lähtö maanantaina 17.5 klo 16.15 paikallista aikaa
ja loki 15602, kun vene oli saatu telakalta veteen ja tankattua (vettä
300 + 140 l, mehuja ainakin 30 l ja hiukan olutta, viinejä. Polttoainettta
150 + 220 l, siis vähän enemmän kuin ARC aikana.) Ennen
lähtöä vielä rikin tarkastus (pari pikku korjausta)
ja lounas yhdessä upeassa Nelsonin telakka-alueen ravintolassa. Telakka-alue
on entisöity hiukan Suomenlinnaa muistuttaen, pienempi ja pääasiassa
vain telakka asumuksineen. On hieno. (Nelsons_Penelopen_mastosta
ja Nelsons_DockYard ja Tulliselvitys).
Miehistöstä otettiin tietysti perinteinen ryhmäkuva
Nelsonin telakan laiturissa juuri ennen lähtöä.
Vielä telakasta, tekevät todella tarkkaa ja aika edullistakin
työtä, saisivat kyllä Turkin, Kreikan, Espanjan ja Suomenkin
telakat hävetä vertailussa. Kölin pohjakin huolella putsattu
ja maalattu jne (Telakalla).
Telakan lasku oli aika pieni, kun työ maksettiin suoraan parille
hyvälle tekijälle. Telakalta kun ei viikonvaihteessa palveluja
saanut, sen työntekijöiltä kyllä. Ja telakan toimisto
ei etsimisestä huolimatta löytänyt ihan kaikista tarvikkeista
noutokuitteja, joten ei voinut laskuttaa. (?)
Tuuli on ollut koko matkan mukava 15-25 kts E-NE, edetään suunnilleen
suoraan pohjoiseen lokin mukaan keskim. 7 kts vauhdilla, GPS antaa hiukan
pienempää lukemaa. Välillä pieniä sadekuuroja,
varsinkin jo ohitetun pilvirintaman aikana. Ei pahoja puuskia. Ilmanpaine
tasaisesti 1014 ja + tai - 1.
ARC:ssä meitä hiukan nopeammin selvinnyt amerikkalainen Boysterous,
Oyster 48, oli telakan rannassa meidän vieressä ja lähti
pari tuntia ennen meitä pohjoiseen ja ohitettiin se yöllä
parin sadan petrin päästä. Meidät taas ohitti valas
ihan parin metrin etäisyydeltä, Pekka jo oletti sen törmäävän
meidän köliin, kun otus väisti ja sukelsi. 1 laiva nähty
kaukaa. Siinä ne 1. vuorokauden tapahtumat.
Sijainti klo 20 UTC (vuorokausi matkalla) on 19N17 ja 61W27, vauhtia
noin 7 pohjoiseen, tuuli 18 kts NE. Loki 15740, siis tultu 138 nm.Sähköpostin
kanssa on ollut hiukkasen ongelmia, jotain pitäisi tehdä, että
Iridiumin kautta Maikkarin posti toimisi Ok. Tarkistetaan asetukset täälläkin
vielä uudelleen. Säätietoja ja vinkkejä matkan suunnasta
toivotaan tänne oikeastaan päivittäin "routerilta".
Muutkin SMS-viestit tervetulleita, sieltä Iridium.com sivulta.
To 20.5
Tuuli ENE 15 kts, vauhtia 6-7 kts pohjoiseen. Sijainti 23N46 ja 61W10.
Viimeisen vuorokauden aikana edetty 140 nm. (Keskiviikkona 141 nm ja tiistaina
138 nm). Tasaista menoa, mutta niin on kelikin. Nuo lukemat ovat aina
kello 20.15 UTC, siis tasavuorokaudet lähdöstä Antigualta.
Tiistaina nähtiin 1 laiva ja 1 valas Keskiviikkona 2 laivaa ja ensimmäiset
sargassomeren ruohomättäät. Nyt torstaina laiva meni hyvin
läheltä keulaa (Ks Laiva.mpg),
tutka näytti pitkään törmäyskurssia. Päätettiin
hiukan löysätä vauhtia ja ihan sääntöjen
mukaan käännettiin ajoissa hieman oikealle.
Aamuyöllä takavasemmalla näkyi jonkun mastovalo, päivällä
sivulla näkyi jonkin suuren / nopean purjeveneen hoikat korkeat purjeet
ja illalla vene oli jo häipynyt etuvasemmalla näkymättömiin.
Todennäköisesti Antigualla lähtövalmisteluja meidän
vieressä tehnyt iso (70+ jalkainen?) Swan. Aiemmin, tiistaina, me
puolestamme ohitimme toisen purjeveneen, ilmeisesti ARCn mukana Kanarialta
Penelopen kanssa tullut amerikkalaisten Oyster, Boysterous, joka lähti
pari tuntia ennen meitä Nelsonin telakan laiturista.
Illat ja yöt ovat jo aika viileitä, koillistuuli tuo pohjoisen
ilmat tännekin. Illalla joutuu pukeutumaan kunnolla, pitkät
housut ja paita, pusero ja päälle vielä sadeasu. Täällä
etsittiin epätoivoisesti villasukkia ilman merkittävää
menestystä. Mihinkähän ne on laitettu? Onneksi Iridiumilla
Merviltä kysymisestä luovuttiin, kello Suomessa olisi ollut
3-4 maissa yöllä.
La 22.5 klo 14
Lähes täysin tyyntä, true
wind 1 m/s, pientä vanhaa maininkia.Tähän saakka päästiin
puhtaasti purjeilla. Moottoria käytettiin vain 2 h / vrk akkujen
lataukseen, ei veto päällä, joten polttoainetta ei mennyt
paljoakaan, ehkä yhteensä 10 l tähän mennessä,
muttä nyt tukeudutaan Volvoon.
Sijainti 28N12 62W50, vauhtia 6,5 kts koneella 1500 rpm ajaen Bermudaa
kohden (suunta 345), jonne matkaa on vielä noin 270 nm.
Päätettiin poiketa Bermudalle, kun alkumatkalla kahden lisäpolttoainekanisterin
korkista pääsi vuotamaan nestettä säilytystiloihin.
Putsaus rokotti talouspaperivarastoa sen verran, että nykyinen muonitusvastaava
Jorkke vaatii sitä lisää. Ja Pekka haluaa Bermuda-shortsit.
Voi ehkä tuoda niitä tuliaisiksikin. Tuleepahan tuokin saari
nähtyä. Kartan mukaan tosi haastavan ja mielenkiintoisen näköistä.
Bermudalle tullaan ilmeisesti maanantaina aamulla. Sieltä pitäisi
päästä jatkamaan tiistaina, toivottavasti tuuli viriää
silloin. Ainakin säennusteet hiukan siihen suuntaan lupailevat.ARC
Europe lähti Antigualta noin viikkoa meitä ennen ja on kaiketi
lähdössä Bermudalta ensi sunnuntaina. Kiva tietää,
miten, kun sääennuste lupaa sinne sunnuntaiksi 0 m/s ja maanantaiksikin
vain 1 m/s. Voi olla, että lähdetään porukalla tiistaina,
kun luvassa on sentään yli 5 m/s.
Tyynessä hiljalleen koneella ajellen on ollut hyvä tehdä
"puhdetöitä", = siivota, kuivata venettä (keula
hiukan vuotaa sisälle merenkäynnissä) ja tuulettaa. Pääpaino
on silti oleilussa ja ruokailuissa. (Pekka_Jorma,
Pate_Jorma ja video Lounaalla(isohko
tiedosto 1535 KB)).
Äsken ohitettiin aika etäältä 2 vierekkäin olevaa
purjevenettä, jotka käytännössä lilluivat purjeita
roikottaen meidän oikealla puolella. Juuri nyt keulan edestä
muutaman mailin päästä menee suuri konttialus. Siis muutakin
liikennettä on, ruorivuorossa täytyy olla tarkkana.
Vielä illalla tuuli 1-2 m/s, joten jatkamme yönkin koneella,
Bermudalle tultaneen maanantai-aamuna.
Su 23.5
Tyyni vyöhyke on ylitetty, tuulta heti aamulla lännestä
noin 10-12 kts! Taas purjeilla, nyt vasemmalla halssilla. Aamupäivän
aikana tuuli vielä voimistui, nyt 16 kts, vene kulkee hyvin, 7 kts
kohden Bermudaa. Sinne matkaa on enää 120 nm. Huomenna päästään
noutamaan se talouspaperi ja tavoitteena on jatkaa tiistaina kohden Azoreita.
Sitähän minä sanoin, että tuosta savolaisporukasta
voi vielä tulla piällysmiesongelmia. Nyt heti aamupalan jälkeen
se savolaisporukka aktivoitui ja valtasi veneen nostamalla oman lippunsa
aluksen perään. Ja pari niistä vielä sovitteli kipparilakkia
päähänsä. (Savolaiset,
huomaa sen alkuasukkaan näköisen sotamaalaus kasvoissa).
Klo 15 valaita näkyvissä. Suihkuista päätellen 3,
vaikka vain 2 selvästi yhtä aikaa nähty, 1 iso valtavan
selän ja pyrstön kanssa, 1 pieni. Etenivät veneestä
ja sukelsivat jonnekin.
Atlantilla veneen ympärillä tapahtuu aika paljon, ihmeen paljon
isoa kamaa ajelehtii, tynnnyri, verkon poijuja, 4x4 tuuman parru. Lisäksi
pientä kivaa, kuten lasten muovinen noin 30 cm korkea purjevene tuli
vastaan suuntana Florida. Ja sellaisia purjehtivia otuksia on paljon,
noin 15 cm läpinäkyvä siipi veden päällä,
ovat kai nimeltään jotain War Ship’ejä, Spanish tai
Troian tms sellaisia.
Klo 17 tuuli taas tyyntynyt, kone päällä, matkaa Bermudalle
reilu 90 nm.
Veneen päivittäinen Happy Hour 16-18 on päättymässä
ja ruoka juuri valmistumassa, hunajaporkkanamuhennos ja lampaan sisäfilepihvit
pippurikermakastikkeella. Nyt täytyy lopettaa kirjoittaminen.
Maanantai 24.5
Bermudalla
Tulliselvitykset todella tarkat, koko miehistö papereineen tulliin
ja leimoja, kaavakkeita ja kyselyjä lähes tunnin ajan. Jo tulo
oli hyvin kontrollissa, 10 nm ennen Bermudaa ilmoittautuminen VHF:llä
ja loputtomasti kysymyksiä pelastuslautan tyypistä EPIRB:n MMSI-numeron
kautta veneen rungon väriin. Kaikki tosi ystävällisessä
sävyssä kuitenkin. Ok.
Tänään on täällä jokin juhlapyhä,
useimmat liikkeet kiinni, Hamiltonissa juhlaparaateja ym, joita mekin
taidamme lähteä katsomaan.
Paikka on hieno, ollaan paikallisen Dinghy Sailing Clubin laiturissa,
vieressä vähän isompi vene,
joka ilmeisesti pyyhkäisi meistä ohi pari päivää
sitten. Hyvin menee.
Yhtä hyvin ei mene aluksenvaltausaatteita elätelleellä
savolaisporukalla. Kaikki taas hallinnassa
ja muonitusvastaava on jo korjannut mokansakin, turhan pienet talouspaperivarastot
(ks ed.viestit ja Talouspaperit).
Nyt pitäisi riittää.
Kotisoitot ovat olleet kiven takana, GSM ei tunnu toimivan, Pate osti
baarimikolta puhelinkortin ja yritti sillä, ei toimi. Valitus baarimikolle,
joka vain totesi, että kyllä hän sen tietää.
(ks Kotisoitto). Iridiumilla sitten.
Kaupungilla törmättiin ARC-tuttuun Draken miehistön kauniimpaan
puoliskoon. Ovat olleet Kuubassa 7 viikkoa ja tulleet tänne muutama
päivä sitten, lähdössä Azoreille huomenna tai
ylihuomenna. (Drake.wmv 1150KB).
Tiistai 25.5
Bermudalla
Pekka loukkasi sormensa biminiä korjatessaan! Nopea ensiapu ja jo
aiemmissa sairaustapauksissa hyväksi todettu lääkitys onneksi
tehosi. Pekka tosin kritisoi hoitajien laadusta, aiemmissa vastaavissa
tapauksissa kun on hoitajattaria pyörinyt ympärillä ainakin
tarpeeksi ja nyt hän saa yksin hoitaa peukkuansa.
Loput Kuopiolaiset päättivät vielä lähteä
golfkentälle, huomenna. Tänään siis ei sairastapauksen
ja golfin vuoksi vielä päästä lähtemään.
Kyllä siihen lähtöhaluttomuuteen on hiukan vaikuttanut
sekin, että päälle tulevasta matalapaineesta sanotaan ”possible
tropical cyclone” ja että sitä ei pohjoiseen oikein voi
väistää, kun siellä custom officen säätietojen
mukaan on vaarana kahden matalapaineen mahdollisesta yhdistymisesta keskelle
Atlanttia loppuviikosta ongelmia. Ja jos nyt lähdetään
lounaasta tulevaa matalaa väistäen, osutaan juuri sinne. Täällä
ollaan ainakin huominen päivä, sitten pitäisi sopiva ”weather
window” aueta.
Niin, oli siinä tuuliennusteessa vielä maininta, että
matalasta 300 nm päässä tuuli on 30 kts asti. lähempänä
tietysti jotain ihan muuta. Meihin matalasta on nyt etäisyyttä
120 nm ja huomenna sen pitäisi mennä tästä yli.
Golfkentälle ei voi ihan miten vaan mennä, asuja on täydennetty
hienoilla bermuda-shortseilla.
Arvaa mitkä housut kullekin kuuluvat ja voita upea Bermuda-palkinto.
Vastaa Iridiumiin SMS-viestillä (ks ohje www.iridium.com, puh +8816
214 65610). Siis vastaukseen neljä numero ja kirjainparia ja lopuksi
tietysti oma nimi. Palkinnon saa aikanaan ensimmäinen oikein arvannut.
Teveisin ja vastausintoa toivottaen
Antti ja koko porukka täältä
Keskiviikko 26.5
Aamu tuulinen ja sateinen, sää selkiytyi kuitenkin aamupäivällä.
Tuuli on vielä idästä, huomiseksi luvassa pohjoisen kautta
länteen kääntyvää tuulta, voimakkuudeksi ennuste
arvelee moderate or strong. Näyttää siltä, että
heti huomenaamulla haetaan jo ostetut täydennykset kaupasta ja suunnataan
Azoreille hyvässä sivu- tai myötätuulessa.
Tänään miehistön golffarit säntäsivät
heti aamupalan jälkeen Bermudan St Georgesin golfkentälle. Kumma,
että 60.000 asukkaan Bermudalla on 7 golfkenttää, risteilyalusten
matkustajat pääasiassa pelaajina? Ainakin tämä nyt
pelattu kenttä on nähtävyys, hienot maisemat jne.
18 reiän kierroksen Pate voitti kirkkaasti, lisäksi Jorma hävisi
oluesta haastamansa viimeisen väylän. PAR-tuloksia tuli yhteensä
6 vaikka kenttä keinui alla vielä purjehdusten jäljiltä.
(GolfaritBermudalla ja video
Puuvitonen.mpg).
Patella tämä oli jo viides Atlantin saarten golfkenttä
tällä reissulla (Bermuda, Guadeloupe, St Lucia, Gran Kanaria,
Lanzarote), joten avomeripurjehdusgolfin harrastus on jo aika pitkällä.
Azoreilla ehkä lisää.
Bermudashortsikilpailuun (ks eilisen raportti täältä)
on tullut vastauksia, mutta ei vielä yhtään oikeaa vastausta.
Taitaa olla aika vähän vinkkejä antavat kuvat. Jo tulleissa
vastauksissa oli tännepäin myös aika haastavia palkintovaatimuksia
ym kommentteja!
Ensimmäiset veneet lähtivät jo merelle, odotellaan kuitenkin
aamuun, ettei tarvitse heti aluksi puskea tuulta vasten. Silloin matalan
toisen reunan pitäisi olla jo kohdalla. Meidän vasemmalla on
noin 50 jalkainen Swan, jonka ankkuri ei tunnu pitävän, vene
nojaa vahvasti Penelopeen. Ei hyvä, jos matalan reuna aiheuttaa reilua
N tai NW tuulta. Ei saatu selvää vastausta, aikooko Swanin kippari
ehkä tehdä asialle jotain.
Hieno päivä sai mukavan siirtymän iltaan, kun rajoitettujen
laivastovierailujen sarja jatkui, nyt Penelope puolestaan sai yllätysvierailun.
Täällä nyt olevan MasaYardsin tekemän Norwegian Majestyn
kapteeni pistäytyi jutustelemassa ja tutustumassa Penelopeen. Majestyn
kapteeni kertoili laivan reissuista ja mm. jättivene Visionista (omistajalla
toinen samantapainen kilpakäyttöön!). Norwegian Majesty
(1600-1700 matkustajaa ja lähes 700 hengen miehistö) tekee nyt
viikon risteilyjä Bostonista tänne, aina 4 päivää
kerrallaan täällä.
Swanin porukka hoiti ankkuriongelmansa, kaikki pitäisi nyt olla
Ok. Mutta yksinkertaista se ei ollut. Meidän vasemmalta puolelta
lähtenyt Swan nosti ensin meidän oikealla puolella olevan vanhan
irlantilaispariskunnan ankkurin, irlantilaisten
vene painui jättivene Visionia päin ja touhu oli muutenkin
tutun kreikkalaisen tuntuista. Ankkurointitouhussa oleva noin 50 jalkainen
Swan näyttää lähes lasten lelulta jättivene Visionin
edessä.
Torstai 27.5
Lähdettiin klo 13.30. Vihdoinkin Bermuda takana. Kohti itää
suuntana Azorit, vauhti 7kn 20 solmun takatuulessa. Drake lähti pari
tuntia meidän jälkeen ja lupasi pitää yhteyttä.
Jännittävä Bermuda-shortsi-kisa on ratkennut. Voittaja
on "Jorman Enkelit". Palkinto-rommi toimitetaan jälkikäteen.
Osan mielestä olisi ollut helpompi arvata, jos kuvat olisi otettu
takaapäin. Sijainti 32N27 61W59 ja matka jatkuu 150mpk/vrk ainakin
toistaiseksi.
Lauantai 29.5
Sijainti 33N02 59W26. Vauhti 5-6kn, tuuli myötäinen, suunta
65°-70°. Edellinen vuorokausi tultiin n. 140mpk. Tyhjä meri,
laivoja eikä veneitä ole näkynyt lähdön jälkeen.
Veden lämpötila laskee n. 1° per 12 tuntia, tällä
hetkellä 20°C. Bermudashortsi-kilpailun oikea rivi oli muuten
1C 2D 3B 4A.
Sunnuntai 30.5
Sijainti 33N09 56W01, hyvässä tuulessa (10-12 m/s) tultu vuorokaudessa
153 mpk. Radioteitse saadaan nyt sääkuvia alueelta. Ennusteet
lähipäiville näyttävät hyviltä. Ilma viilenee
vähitellen. 17 000 mpk pamahti juuri täyteen. Veneitä ei
ole näkynyt. Oltu kaksi kertaa radioyhteydessä s/y Draken kanssa.
Ja matka jatkuu
Tiistai 1.6
Sijainti 33N54 51W26. Viime vuorokautena matkaa tehty 123 mpk ja edellisenä
137mpk. Konetta käytetty yhteensä 30 tuntia Bermudan jälkeen.
Tämä vuorokausi on taas ollut rauhallisempi, mutta edellisenä
yönä koettiin parin tunnin reipas ukkosmyrsky komean ja runsaan
salamoinnin kera.(Salamoita 1sek välein ja paras puuska yli 45 solmua).
S/y Draken valot nähtiin myös. Ohiajava laivakin oli kiinnostunut
meistä ja kyseli kuulumisia. Runsaasti delfiinejä on myös
nähty. Hyvin menee.
Keskiviikko 2.6. klo 14.30 UTC
Sijainti 33N44 48W56, tuuli SE 15 kts, edetty 148 nm, ei konetta.
Aiemmassa tekstissä ”Norwegian Majesty”-aluksen kapteenin
vierailusta jäi kiireessä selitys pois. Risteilijän kapteeni
näki kuntolenkillä ollessaan Penelopen perässä Suomen
lipun itsekin suomalaisena tietysti tuli tervehtimään meitä.
30 vuotta merillä aluksi rahtialusten ja nyt risteilijän kapteenina
(molemmille tuttuja paikkoja mm. Marokon Safi). Varmasti mukava homma,
hyvät olot ja 10 viikon työputken jälkeen aina 10 viikkoa
lomaa. Juteltiin paljon myös Karibia-purjehduksista ja avomeriosuuksista.
Ehkä vielä tavataan, vaikkapa tuolla Karibialla, jonne omalla
veneellä meno hänelläkin on ajatuksissa, kunhan pääsee
eläkkeelle.
Tässä vielä kuva Penelopesta
ja Norwegian Majestysta, Penelopen keula kohdan Azoreita ja risteilijä
kohden USAn rannikkoa.
Bermudashortsikilpailu ratkesi aika nopeasti. Nimimerkki ”Jorman
enkelit” lähetti oikean vastauksen. Helppo juttu kuulema, Jorman
vyötärö oli tunnistettavissa ja nettiin tullut vihjekuva
golfkentältä varmisti loput Kuopiolaiset. Tässä vielä
shortsikuva alkuperäisenä
( kuvassa kippari Antti, muonitusvastaava Jorma, aluksen lääkäri
ja muonituksen varavastaava Pate ja muonituksen jälkivastaava Pekka)
ja onnelliset voittajat.
Onnittelut voittajille!
Torstai 3.6. klo 14.30 UTC
Sijainti 35N48 46W22, tuuli N 20 kts, edetty 144 nm, ei konetta, lataus
1 h. Siirrettiin kellot Azorien aikaan, UTC +1 h.
Hiukan päänsärkyä ja huimausta
Pari miehistön jäsentä valitteli äsken hiukan päänsärkyä,
unettomuutta ja joitain muitakin oireita, huimausta ja lievää
pahoinvointia. Aluksen lääkärin diagnoosi oireiden syistä
oli häkä, jota ehkä tuli takakajuuttojen ikkunoista, kun
muutama tunti ajeltiin koneella heikossa myötäisessä. Ehkä
pakokaasu hiukan haisikin sisällä.
Kuutamo
Yövuorojen valvomista on ainakin minulla auttanut vuoron alussa kupillinen
vahvaa kahvia, sitten sopivasti 4 h (2 ruorissa, 2 varalla) vuoron jälkeen
jo taas väsyttääkin. Tosin kahvin tehoa voi heikentää
se, että nyt huomattiin vasta avatun murukahvipurkin olevankin kofeiinitonta.
Voisikohan se olla osasyynä päänsärkytapauksiin?
Parina viime yönä on ollut upea kuutamo, täysikuu ja hämmästyttävän
kirkas. Harmi vaan, puolenyön jälkeen pilviverho on peittänyt
kuun. Aluksen muonitusvastaavan asiantuntevan diagnoosin mukaan miehistön
päänsärky ym oireet ovat selvää kuuhulluutta.
Sää ja sääkartat
Hämmästyttävän tarkasti parin päivän ennusteiden
säätiedot pitävät paikkansa. Reittisuunnittelua hiukan
häiritsee pitempien ennusteiden muuttuminen ajan myötä.
Säätietoja veneeseen saadaan Suomesta tekstiviesteinä,
lähinnä varoitukset 1-4 päivää veneen edessä
olevasta, varoitustekstit ja myrskyt tai tyvenet. Ne välittää
Juha, joka itsekin tulee miehistöön Azoreilta. Sitten toivottavasti
homman hoitaa tarvittaessa Jaska. Ja radion avulla saadaan itse karttoja.
Veneeseen saadaan sääkartat ja satelliittikuvat lyhytaaltoradion
avulla (SSB-vastaanotin). Meille nyt sopivimpia kuvia lähettää
Bostonin sääasema. Vastaanottimen kaiutinulostulo on kytketty
tietokoneen mikrofoniliittimeen ja RadioCom-ohjelma hoitaa loput, kuvaruudulle
tulee halutut ennusteet aika hyvälaatuisena (ks. video WeatherChart.wmv
ja kuvat Vastaanotin ja Atlantic).
Atlantic-kuvaan on piirretty myös Penelopen reitti, nyt (3.6) ollaan
punaisen nuolen kohdalla. Paljon enemmänkin kuvista saisi irti, jos
ymmärtäisi esim. 500 mbar ennusteita, niistä pitäisi
voida arvioida myrskyjen liikkeitä ja syntyjä, tyyniä yms.
Oli vähällä, että kuvien tulo loppuisi, kun hiukan
tavallista reilumpi töyssy heitti tietokoneen pöydän reunan
yli lattialle. Vahvoja koneita se Big Blue tekee. Nyt koneella on oma
turvavyö, aina kiinni.
Ainakin tähän asti on onnistuttu pysyttelemään juuri
sopivasti matalapaineiden eteläreunoilla ja nyt kuin tyhjästä
ilmestyneen korkeapaineen sivulla. Tuulta on ollut mukavasti lähes
koko matkan, 2 heikkotuulista päivää, jolloin joitain tunteja
moottorilla. Muuten moottoria on käytetty vain akkujen lataukseen.
Kylmää rintamaa pitkin on tultu jo monta päivää,
nyt rintama on ilmeisesti siirtynyt hieman meidän oikealle puolelle.
Samalla ilma on kirkastunut, aurinkoista ja kesäistä, ei kuitenkaan
vielä kovin lämmintä. Sadekuteet ja villapuserot ovat kuitenkin
jo roikkumassa naulassa iltaa odotellen. Yöt ovat kylmiä, täytyy
etsiä hanskat ensi yöksi.
Perjantai 4.6. klo 14.30 UTC
Sijainti 36N22 43W49, tuuli NW-NE 0-4 kts iltapäivällä,
edetty 138 nm, moottorilla 12 h.
Juhlapyhät
Bermudalla oli jokin juhlapäivä juuri (itsenäisyyspäivä
kaiketi), kun sinne tultiin, kaupat kiinni jne. Siinä yksi syy, miksi
ei heti seuraavana aamuna jatkettu. Ja sitten myöhemmin olikin jo
sääesteitä näkyvissä.
Juhlapäivä on taas ehkä tekemässä tepposia,
Azoreilla on juhlapyhä 10.6. Me ilmeisesti tulemme Floresiin pari
päivää aiemmin ja Ponta Delgadaan juuri 10.6. Saa nähdä,
miten savolaisten matkan jatko käynnistyy, jos matkatoimistot ovat
kiinni.
Puolustusvoimien lippujuhla taas on Suomessa tänään, myös
veneellä vietettiin lippujuhlaa ( video)
aurinkoisessa ja tavallista tyynemmässä säässä,
mikä mahdollisti juhlapäivän arvoisen illallisen hanhenmaksa-parsa-alkuruokineen.
Kaikki meni hienosti ja arvokkaasti, Pekka
tosin ehti ahmaista alkuruokansa jo ennen muiden pöytään
tuloa . Niin ja klo 12 lippujuhlassa sattui pikkukömmähdys.
Luontopolku
Tänään on aivan veneen vierestä iltapäivällä
ja nyt illalla bongattu 8 kilpikonnaa, joista kuudes kuvassa
. Mitähän nuo kalat tekevät Kilpisen alla, etsivät
varjoa vai löytävät jotain syötävää?
Delfiinejä on veneen ympärillä pyörinyt ainakin 30
(video). Pari valasta on nähty,
kuvan Kaskelotti ei mahtunut kokonaan
kuvaan, otus meni aivan vierestä vastakkaiseen suuntaan. Kilpikonna-
ja valaskuvien väliä oli ehkä 20 min. ja siinä välissä
vielä otettiin videopätkä delfiineistä! Ilta
päättyi upeaan kuutamoyöhön, valoisaa on.
Tyyni keli kai helpotti otusten näkemistä, kai niitä muinakin
päivinä lähistöllä on, aaltojen takia vain vaikea
huomata.
Lauantai 5.6. klo 14.30 UTC
Sijainti 36N57 41W27 , tuuli S 15-18 kts iltapäivällä,
edetty 108 nm (eilen illalla tyvenessä parin tunnin juhla- ja luontopolkutauko),
moottorilla 10 h yöllä ja eilisen illan puolella. Polttoainetta
on Bermudalta lähdettyä käytetty noin 80 litraa, sitä
riittää nyt vaikka loppumatkan ajoon.
Tuuli nousi yöllä sen verran, että vene kulki purjeilla
lähes 5 kts. Heti aamulla genaakkeri ylös ( video
ja kuva) ja 9-15 kts myötäisessä
6-8 kts vauhdilla kohden Azoreita. Aurinkoista, vain pientä aaltoa,
kuin järvellä seilaisi.
Aamupäivällä kohdattiin 2 suurta delfiinilaumaa, suurenmassa
vesi kuohui veneen joka puolella delfiinejä, varmaan ainakin 100.
Tuulikin on piristynyt, 15-18 kts vie venettä 8 kts vauhdilla. Yli
2 kolmasosaa matkasta takana, Azorit ovat jo aika lähellä, matkaa
enää sama kuin veneellä Haminasta Tornioon.
Sunnuntai 6.6. klo 14.30 UTC
Sijainti 37N22 ja 38W10, tuuli 20-30 kts, edetty 158 nm.
Olihan vauhdikas yö! Lokiin kirjautui huippunopeudeksi 12.5 kts!
Jossain surfissa alamäkeä lasketeltaessa kai. 12 tunnissa edettiin
lähes 100 mailia!
Meidän vasemmalla puolella ollut kylmä rintama ylitti meidät
ja on nyt jo kaukana oikealla. Lähes koko yön tuulta 25 kts
verran, huiput reilusti yli 30 ja sitten myöhemmin yöllä
sadetta. Aamulla tuulta 20 kts ja vauhtia reilu 7.
Yöllä ohitettiin jokin purjevene aika läheltä, aamulla
perän takana näkyi toinen vene, pysty masto viittasi kattiin.
3 tunnin ja 20 nm jälkeen katti pääsi vierelle, 45 jalkainen
”Imagine”. Lähti Bermudalta 28.5 (me 27.5) ja on menossa
myös Azoreille, aluksi Floresiin, nopeutta siis noin 10 % meitä
enemmän.
Iltapäivällä tuulta taas 25 kts, huiput 30. Pieni uusi
matala on säätietojen mukaan vasemmalla ja menossa kohti Azoreita,
ylittänee meidät yön ja / tai huomisen aikana. Viimeyön
sirkus on kai taas uusiutumassa.
Maanantai 7.6
Sijainti 37N56 35W17. Tultu taas 148 mpk. Floresiin matkaa 197 mpk. Siellä
tarkoitus olla yksi yö ja sitten purjehtia seuraavan yön yli
Hortaan. Ilmat kylmenee ja on pilvistä, vesi 18°C, tuuli 20 kn
NNW.
Tiistai 8.6
Sijainti 38N18 32W12. Taas tehty matkaa 153 mpk, josta 5 mpk koneella.
Tuuli 15-25 kn WNW. Floresiin 50 mpk. Yöllä eräs suuri
tankkeri tuli suoraan kohti, mutta väisti sitten reilusti meitä.
Navigointi ynnä aikataulusyistä päätettiin kuitenkin
suunnata suoraan Faialin Hortaan, jonne saavumme todennäköisesti
keskiviikkoiltana. Sieltä saadaan sitten toimitetuksi kuvia ja lisää
tarinaa.
Keskiviikko 9.6
Pari viime päivää ovat toistaneet itseään, öisin
tuulista, hiukan sadetta ja päivisin pääosin aurinkoista,
tänään jo lämpimämpää eikä viime
yökään ollut ihan yhtä kylmä ja tuulinen kuin
edelliset. Miehistö on yrittänyt kiitettävästi järjestellä
lentojaan, ei toistaiseksi mainittavaa tulosta.
Olut loppui pari päivää sitten, perinteisiä klo 12
oluita ei siis nyt ole.
Maininkia on ollut välillä reilustikin, vaikea kuvata, kuvassa
Paten takana 1 iso maininki, jossa pikkumaininkia
ja aaltoja.
Eilen illalla todettiin, että aikataulu-, navigointi- ja sääsyiden
vuoksi kannattaa Floresissa käynnistä luopua ja suunnata suoraan
Faialin Hortaan, jonne tullaan keskiviikkoiltana. Iridiumilla kyseltiin
Draken kuulumisia, ovat meistä noin 60 nm jäljessä ja päättäneet
myös tulla suoraan Hortaan, perillä kaiketi torstaiaamuna. Taisi
sittenkin olla Drake, joka ohitettiin sunnuntaina aamuyöstä.
Faialin Hortan läheisyys sai miehistöön uutta eloa. Aamulla
nostettiin heikossa tuulessa taas genaakkeri, parin tunnin ajon jälkeen
päästiin edessä horisontissa olleen veneen lähelle,
katamaran, näyttää Imaginelta, joka ajoi meistä ohi
muutama päivä sitten ja jonka myös piti mennä Floresiin.
Katti jäi taakse horisonttiin.
Päivällä tuuli kääntyi genaakkerin tilalle iso
+ genua, 5-6 kts vauhti ei miehistölle riittänyt, nyt moottori
jyrisee purjeiden tukemana. Hortaan enää 15 mailia, joka 8 solmulla
ei kauaa kestä. (Faial). Ollaan
jo GSM-verkon toiminta-alueella, sen jopa kuulee ja Pekalle pukkaa ohjetekstejä
lentojen järjestämiseksi.
Torstai 10.6.
Horta Marina on täynnä, saatiin paikka kolmantena
rivissä aallonmurtajan vierestä . Ja suomalainen Adios vierelle
vielä neljänneksi. Sovittiin, että lähdetään
aamulla yhtä aikaa, päästään ilman suuria köysisirkuksia.
Adios siis Suomeen (aluksi pohjoiseen kunnon tuulia hakemaan) ja me suuntana
Terceiran Angra do Heroismo jonne Pate & Jorma jäävät
ja Jussi tulee veneelle) ja sitten Ponta Delgadaan Jussin kanssa.
Myös Drake ilmestyi Hortaan torstaina puolilta paivin. Ja heti Sport
Cafeeseen, jossa meidan miehisto jo olikin.
Azoreilla on juhlapyhä, kaikki liikkeet kiinni. Mennään
minne tahansa, aina näköjään osutaan juuri juhlapäiviksi.
Tai sitten niitä juhlia täällä vain on totuttua enemmän.
Se kuuluisa meidän suurten valtameripurjehtijoiden suosima olutkapakka
Sport Cafe sentään on avoinna. Oluen lisäksi sieltä
saa mm. hyvän ison pippuripihvin.
Lähes koko päivän sadetta ja kovaa tuulta yms. Välillä
sentään taukoa, että sai otettua muutaman kuvan. Pienen
salmen takaa näkyvä 2500 m korkea Pico
on upean näköinen.
Perjantai 11.6
Matalapaineen etureuna meni yöllä ohi, aamulla jo aurinkoakin.
Lähtö klo 8, paksuja pilviä vielä edessä
(Adios juuri auringonsäteen kohdalla), takaa
parempaa säätä tulossa.
Terceiralle on matkaa noin 70 nm, perillä ollaan illalla. Aluksi
purjehditaan Picon ja Sao Jörgen välistä salmea 35 nm,
loppuosa avomerta. Sao Jörgen vihreillä aika jyrkillä rannoilla
on näkyvissä useita vesiputouksia, hienon näköistä.
Eikä Picokaan paha ole, maisema kuin Japanista. Harmi, ettei ole
aikaa paremmin kierrellä Azoreita. Kivan tuntuista paikkaa. Ja edullista.
Neljän hengen kahviaamiainen maksoi alle 6 euroa. Nelsons Dockyardilla
sillä rahalla olisi saanut yhden sämpylän.
Perillä Terceiralla klo 18 (PenelopeTulossa
ja AngroDoHeroismo). Upea paikka,
hyvä marina, jota satamakirja ei tunne! Jussi vastassa.
Käytiin saunassa Jussin hotellilla, sauna tosin turkkilainen höyrysauna,
mutta hyvä niinkin. Hotelli ei veloittanut saunasta mitään.
Oluet Yacht Clubin ravintolassa, 4 olutta yhteensä 2,5 euroa (Pate,
Jorma, Antti).
Lauantai 12.6
Pate hereillä jo kuudelta, pakkaamassa, pian perään Jormakin.
Aamukahvi ja taksin tilaus, klo 8.15 Pate ja Jorma jättivät
veneen, koneella Suomeen, reitti varmistettu Kuopioon saakka.
Pate, Jorma, Pekka ja Antti siis purjehtivat Penelopella Martiniquelta
saakka tänne noin 3.130 nm lokin mukaan, GPS mukaan myös yli
3.100 nm. Matka on kilometreissä lähes 6.000. Aikaa meni noin
5 viikkoa, yli 1.000 km per viikko.
Täältä reissu jatkuu purjehtimalla (Juha ja Antti) vene
Ponta Delgadaan noin 100 nm matkan, sää vain ei oikein nyt suosi.
Ponta Delgadasta mukaan tulee Ari porukkansa kanssa, yhdessä jatketaan
sitten kohden Gibraltaria.
Vastaanottokomitea
8.6.2004
Olemme saapuneet 7.6.2004 Ponta Delgalaan Sao
Miguelin saarelle. Eilen olimme yhteydessä S/y Penelopeen ja
kuulimme kaiken olevan hyvin ja veneen lähestyvän hyvällä
vauhdilla Azoreita. Odottelemme täällä noin viikon kunnes
vaihdamme osan miehistöstä Penelopeen. Sää täällä
on pilvipoutainen ja päivän retkiasuksi on riittänyt shortsit
ja t-paita. Saari on olemukseltaan erittäin vehreä ja rinteillä
kasvaa bambua ja banaania, erityisesti Hortensiat
kukkivat nyt voimakkaasti suurine kukkineen ja lehmiä
laidunnetaan ylängöillä paljon.
9.6.2004
Toinen päivä Sao Miguelilla on mennyt entistä aurinkoisemmissa
merkeissä. Eilen illalla näimme marinassa tutun suomalaisveneen
Another Storyn, jossa olimme olleet laivastovierailulla Karibialla St.
Annessa, kipparia emme tosin vielä onnistuneet löytämään.
Saaren tienvarsia tosiaan kaikkialla kaunistaa valtavan isot hortensiat,
havaintokuva liitteenä. Mielenkiintoista on myös ollut suuri
lehmien määrä ja perinteinen
käytössä oleva kuljetustapa maidolle vuorilta alas,
tosin kyllä hommaan myös Valmetteja käytetään.
Saari on tänään entisestään mykistänyt miehistömme
kauneudellaan ja vehreydellä,
joka jatkuu vuorien laelta juurelle. Päivän kohokohtamme oli
korkeiden
vuorien sylissä oleva sisäjärvi
Lagoa Azul. Iltapäivällä pääsimme sentään
merenrantaan koskettamaan kuohuja. Aku
ja Ottokin katsoivat tulevaa kohti Atlantia.
Ari,Tiina, Aku, Otto Ja Hessu
San Miguel
Saaren luonnosta ei moni ensimmäiseksi voisi kuvitella rehevyyttä
ja sademetsiä vesiputouksineen. Caldeira
Velhan vesiputous on rikkipitoista ja lämmintä (n.30 c)
vettä. Luonnonaltaassa voi uida ja ottaa hierovia kylpyjä putouksen
alla. Myös aikaisemmissa kuvissa olleet huikaisevat vuoristotiet
ja läpi vuorien huippujen jatkuva vihreys tekevät ainakin pohjoismaalaisiin
vaikutuksen, jotka aiemmin ovat ehkä tottuneet näkemään
Kanarian karuja vuoria.
Ari
Ja matka jatkuu.....
Sunnuntai 13.6
Hyvässä sivutuulessa 103 nm Terceiralta Ponta Delgadaan, veneessä
vain Juha ja Antti. Vauhdikas reissu aamuhämärästä,
illalla perillä.
Maanantai 14.6
Veneen miehistöön täydennystä, Ari, Tiina ja pojat
Otto ja Aku. Lisäksi vielä Heikki. Kun veneessä jo oli
Juha & Antti, saatiin nyt Penelopen avomerireissujen ennätyskokoonpano,
7. Hyvin kuitenkin mahdutaan.
Klo 12 alkaen Ponta Delgadasta 60 nm matka heikossa tuulessa (puolet
koneella) Azorien itäisimmälle saarelle, Santa Marialle, jossa
ankkuriin klo 20.30.
Tiistai 15.6
Aamulla satamaviranomaisten luo. Tulli, police marinea ja immigration
officer helppo löytää, harbour masterin toimisto hankalampi,
on ylhäällä kylällä. Löytyi, satamamaksuun
2,25 euroa sisältyi kopiot lähipäivien sääkartoista.
Veneelle takaisin tullessa poliisi varmisti, että maksu oli hoidettu.
Klo 12 ankkuri ylös ja keula kohti Madeiraa, noin 500 nm Atlanttia
edessä. Aluksi ainakin lähes tyyntä.
Keskiviikko -> perjantai 18.6
Koko reissu Santa Maria -> Madeiran Funchal heikkoa tuulta, aina välillä
koneella auttaen. Muuten ilmat mukavat, vesi lämpeni 5 astetta, ilma
vielä enemmän. Valtaosin aurinkoista, välillä pieniä
sadekuurojakin päällä tai lähistöllä.
Ei siis mitään erityisen rajua purjehdusta näin valtamerioloihin
(OttoRuorissa, TiinaVahdissa,
Heikki, JuhaVaravahtina
ja Aku).
Välillä oli aivan tyyntäkin, hyödynnettiin uimataukona.
Perillä Madeiran Funchalissa Pe 18.6 klo 18.30. Marinasta hyvä
paikka, aika hyvä marinakin.
Uuden turistirysän, 150 m korkeuteen nousevan ison heliumpallon avajaiset.
Kun kerran lupasivat alennusta, ostettiin liput. Toimintahäiriö
kuitenkin siirsi lennon sunnuntaille.
Lauantai 19.6
Muodostettiin Penelopen tutkimusretkikunta, joka lähti ei nyt ihan
tuntemattomille seuduille etsimään levadan alkulähdettä.
Hienot maisemat (JuhaLevadalla)
ja levadan alkulähde löytyi (TiinaOtto).
Illalla Penelope-logon maalauksen pohjatyöt aallonmurtajaan suomalaisen
Hakuna Matatan logon yläpuolelle. Ja myöhemmin, oikeastaan yöllä,
mahtava ilotulitus jonkin juhlan kunniaksi.
Sunnuntai 20.6
Penelopen tutkimusretkikunta suuntasi vuorille, aluksi Pico do Erieirolle.
Täältä supistettu retkikunnan etujoukko (Juha, Heikki ja
Antti) suuntasivat hiukan eteenpäin. Saman tien sitten mentiin PicoDoRuivolle.
Varusteet (purkkarit, t-paita ja shortsit) tosin poikkesivat muiden, pääasiassa
saksalaisten asiaan vakavammin paneutuneiden vaeltajien vastaavista. 5
tunnin reissun vaativuusastetta saatiin ikään kuin vahingossa
nostettua, kun ei tullut mukaan turhaa kannettavaa, kuten vettä.
(HeikkiJuhaOnRuivo ja AnttiOnRuivo).
Onneksi pääosa retkikunnasta toimi vastuullisesti ja jätti
Ruivon rauhaan, hoiti Logon maalauksen sekä muonatäydennykset.
Logosta tuli hieno, kuvassa Otto, Ari
ja Aku työssä. Logo on aivan aallonmurtajan alussa, rannan päässä.
Kannattaa käydä tarkistamassa aina Madeiralla käydessä.
Logoon jätettiin tilaa myös tuleville vuosiluvuille.
Illalla koko porukka ehti vielä heliumpallolla sinne 150 m korkeuteen,
hienot maisemat sieltäkin.
Maanantai 21.6
Klo 12 lähtö Madeiralta, purjehdus Porto
Santon saarelle, perillä klo 19. Marina jo kiinni, yö vastaanottolaiturissa.
Tiistai 22.6
Vene siirrettiin aamulla ponttonilaituriin, paljon mukavampaa nyt, kun
yli 2 metrin vuorovesi betonilaiturin seinämällä ei häiritse.
Satamakirjakin sanoi tuon betonilaiturin olevan ”only for athletic
crew”. Seinustalle jäi vanhan islantilaispariskunnan iso Nauticat
peräsinongelmineen, selvinnee lähipäivinä.
Saarikierros vuokraamosta haetulla Volkkarin pikkubussilla päivällä,
pienen saaren ihmeet on aika nopeasti nähty (Saarikierro,
Heikki, Aku, Juha, Otto).
Kolumbuksen kotitalossa (nai saaren kuvernöörin tyttären
ja jäi tänne asumaan, saari asutettiin kai 50 v. ennen Kolumbuksen
reissuja) käynti tyssäsi ulko-ovella talon remonttiin. Vanha
luonnonkivitalo, ihan kivan näköinen.
Vai ei Madeiralla ole hiekkarantoja. Täällä ainakin on
8 km pitkä upea hiekkaranta,
jota testattiin iltapäivällä.
Penelopen logo maalattiin aallonmurtajaan, jossa Vene-lehteä lukeville
tuttuja logoja jo olikin; kuunari Helena, Merivuokko ja Iiris. Marinassa
on nyt 12 venettä, joista 2 Swania ja 1 Nauticat. Ja telakalla olevista
3 veneestä 1 on suomalainen Xenia, aika hyvin Suomi on kuvassa mukana.
Juhlaputki jatkuu, tämäkään saari ei tee poikkeusta.
Penelopen tullessa on näköjään aina juhlat, nyt oikein
4 päivän mittainen St Johnin kunniaksi. Illan kulkueeseen oli
kerätty kaikki saaren 3-10 vuotiaat ipanat
ja puettu kylittäin eri ammattien asuihin. Harmi, ettei taiteilijoista
tai leipureista saatu kuvaa. Satoja ipanoita, lauloivat upeasti tallustellessaan.
Keskiviikko 23.6
Juha lähti aamulla takaisin Madeiralle (pikkukoneella) ja sieltä
huomenna kotiin. Me loput 6 (Ari, Tiina, pojat Otto ja Aku sekä Heikki
ja minä, Antti) jatkamme jonnekin Gibraltarin suuntaan. Luvassa aika
pitkä ylitys, tuuli ilmeisesti pääosin vastainen. Laiturista
päästäneen lähtemään iltapäivällä,
kunhan taas kerran on muonitusta täydennetty.
Torstai 24.6
Vähän heikon pohjoisen puoleisen tuulen kanssa tilanne on kuitenkin
aika hyvä, päästään lähes oikeaan suuntaan,
tosin hiukan ehkä turhankin tiukasti vastaiseen (PortoSantoTakana).
Eilen pari tuntia Porto Santosta lähdön jälkeen, siis
jo kaukana avomerellä, pulu laskeutui
kannelle. Oli aika väsy otus, päästi aivan viereltä
ihmettelemään. Sai ruokaa ja vettä, nukkui yön biminin
päällä ja olisi kai tullut Eurooppaan saakka, mutta pelästyi
aamulla purjeen reivaamista ja häipyi takaisin Madeiran suuntaan
18 tunnin venematkan jälkeen.
Perjantai 25.6
Heikohko vastainen tuuli jatkuu, silti noin 150 nm / vrk, purjeilla.
Muuten sää on mukava.
Aamuhämärissä näkyviin tuli ensimmäinen vene
lähdön jälkeen. Tuli meitä vastaan tutkankin mukaan
törmäyskurssilla, menossa kai Madeiralle, aivan viereltä
ohi. Ei ketään avotilassa, autopilotilla. Ei myöskään
vastannut VHF-radioon. Siis veneessä ei mitään valvontaa?
Tosin Saksan kielellä ei heitä kyselty (Kohtaaminen
Atlantilla). Tuskin tietävät kohtaamisesta mitään.
Lauantai 26.6
Eilen illalla ja yöllä tuuli voimistui, N 25 kts koko yön,
huiput hiukan yli 30. Ajoittain vähän märkää
kyytiä (OttoVahdissa).
Sunnuntai 27.6
Kello 17 Penelope kiinnittyi taas Euroopan mantereelle Espanjan pienessä
Barbaten kalastajasatamassa noin 30 nm ennen Gibraltaria. Tarkoitus oli
mennä suoraan Gibraltarille, mutta perilletulo yöllä, 35
kts (huiput 40) vastatuuli ja salmen hankala aalto oli turhan kovaa, löydettiin
sopivasti Barbate.
Barbaten satamaan meno oli aika sirkus, joka puolella kilometrin mittaisia
tonnikalaverkkoja. Ovat tosi vahvoja pintaverkkoja, pysäyttävät
laivankin. Tunnin siinä aallokossa ja tuulessa harhailun jälkeen
löytyi aukko, josta sitten satamaan ja suojaan. Oli ihan mukava taas
välillä päästä illalla lähes tyyneen rantaan
kiinni aallonmurtajan taakse.
Maanantai 28.6
Aamulla oli Barbatessa melkein tyyntä, keula taas kohti Gibraltaria.
Tuuli yltyi pian sataman ulkopuolella, jatkuvasti 34-40 kts, huiput yli
tuon. Tuuleen nähden aika voimakas vastavirta (2-3 kts) jyrkensi
muutenkin vähän hankalaa Gibraltarin salmen aaltoa (video
ToGibraltar.wmv). Akun (11 v.) mielestä Lintsillä on kyllä
vielä tätäkin hauskempia vempaimia.
Tarifan majakan jälkeen meno helpottui, viimeiset 15 nm aiempaan
verraten jo ihan leppoisan tuntuista. Tarifan majakka näkyy tutkassa
hauskasti, siinä vilkkuu majakan tunnus (G) majakan valon näköisenä
(TarifaTutkassa, majakka keulasta
hiukan vasemmalle).
Gibraltariin tultiin klo 17.30. ”Marina Bay” marina täynnä,
jokin amerikkalaisten isojen moottoriveneiden luokkakokous, kai 30 jenkkilipulla
olevaa venettä. Paikka järjestyi
pienen temppuilun jälkeen. Taitaa olla sama tai viereinen paikka
kuin syksyllä, jolloin tänne tultiin maanantaina 27.10. Tuossa
kuvassa isopurje jo pussissa, menossa vielä yhden alkuperäisen
sauman vahvistukseen, oli jäänyt Karibialla näköjään
tekemättä.
Atlantin kierroksen ympyrä on nyt sulkeutunut. Yli 10.000 nm ja
8 kk Atlantilla ja Karibialla, oli mukava reissu. Ja vielähän
tästä on matkaa Kreikkaan.
Tiistai 29.6
Apina nappasi Oton jätskin! Tuplasuklaamagnum oli vielä
kuoressa, kun varkaus tapahtui, varas ryntäsi pakoon muurin taakse,
kuori nopeasti ja tottuneesti jätskin auki ja siitä vaan herkuttelemaan.
Ei ollut taatusti ensimmäinen magnum-jätski sillä taparikollisella.
Tuo varkaustapaus taisi olla ensimmäinen Penelopea ainakin tällä
reissulla kohdannut, se sattui Gibraltarin vuorikierroksella. Samalta
reissulta olisi paljonkin kuvia, tässä yksi malliksi.
Penelope aivan kuvan keskellä marinarakennuksen edessä olevassa
laiturissa. Lentokoneet pyyhkii kohtalaisen läheltä, ei kovin
vilkas kenttä.
Ei sitä purjetta saatu korjattavaksi, 10 päivän työjono.
Korjataan itse, liimaus ja tuplaommel,
eiköhän se kestä .
Heikki selvitteli lentomahdollisuuksia Suomeen. Air Finland lentää
tiistaisin klo 19 suoraan Malagasta Helsinkiin. Nyt on tiistai iltapäivä
ja Heikille tuli vauhdikas lähtö veneeltä.
Keskiviikko 30.6
Penelope on nyt Afrikassa !
Gibraltarilta Afrikka näkyy hyvin ja päätettiin tehdä
vielä tutkimusmatka ei nyt ihan Livingstonen tapaan, mutta Afrikkaan
kuitenkin. Kyllä kävi paljon delfiinejä veneen vierellä
salmen ylityksen aikana. Ovat mukavaa matkaseuraa, kun jotkut niistä
vielä haluavat oikein esiintyä.
Ceuta on kuuma ja hiljainen paikka ainakin
siestan aikaan. Hieno keskusta ja rannassa on hyvän näköinen
ravintola-alue iltaa varten, kaupungilla veroparatiisin hinnat elektroniikassa.
Täällä kannattaa kyllä käväistä vaikka
Espanjan aurinkorannikon lomareissujen yhteydessä, lauttoja lähtee
monta päivässä Gibraltarin Espanjan puolelta.
Illan ravintolareissu oli mielenkiintoinen,
kun ravintoloitsija innostui suomalaisista vieraista. Isoisä oli
työskennellyt pitkään Suomessa ja tullut sieltä alkupääoman
kanssa tänne ravintoloitsijaksi. Nyt ravintoloita on monta, yhden
hienoon viinikellariinkin käytiin
tutustumassa, maistiaisistakaan ei voinut kieltäytyä.
Pois lähtiessä 20% miehistöstä katosi, tulee varmaan
pian perässä. Ei silti ihan heti, ehdittiin nauttia parikin
fundeerausyömyssyä. Hiukan miehistön pääosaa
huolestutti. Ei vene, joka on kyllä aidatulla ja ehkä myös
vartioidulla alueella, poliisin
koppi 20 m keulan edessä, mutta kun missään ei näy
yhtään ihmistä tai autoa, aivan hiljaista ja sumuista.
No, ravintoloitsija oli halunnut esitellä myös pari naapuriravintolaa…
Kaikki hyvin.
Torstai 1.7
Aamulla kaikki taas aurinkoista, upeaa
ja huoletonta. Nopeasti edullisille
elektroniikkaostoksille, sitten veneen keula kohden pohjoista ja Espanjan
lomarantoja.
Isot vedet ja aika oudot, ihmeelliset maat taitavat tältä erää
olla takanapäin, niin haikeaa kuin se onkin. Loppumatka Kreikan kotivesille
sujunee mukavasti tavallisten lomapurjehdusten ohessa. Penelopella on
ollut hieno noin vuoden mittainen reissu, kiitos siitä kuuluu kaikille
mukana olleille, aikataulut ovat pitäneet, venettä on käsitelty
huolella ja mukanaolo on ollut hauskaa, iloista touhua!
Ja Espanjassa veneelle jäävät Ari, Tiina, Otto ja Aku,
minä hyppään jossain Malagan lähellä pois ja
välillä Suomeen pariksi kuukautta.
Terveisin
Antti