Penelopen paluu Kreikan kotivesille
Paluumatka, aluksi Kanarialta Gibraltarille
Pe 21.4.06, puolipilvistä, NE 10 m/s
Matkaan heti aamulla klo 7.30, edessä reilu 2000 nm ja 15-20 päivää. Miehistönä Jaska, Jukka, Esko ja Antti.
Sinne jäi laituriin ranskalaisten 2 rinnakkaisella mastolla varustettu katamaran-vauhtihirmu, lähtee Karibialle viikonvaihteessa, arvioivat 10 päivän reissuksi (lähes 3000 nm). Tuuli on tietysti suoraan Gibraltarin suunnasta, meillä suunta aluksi kohden Lanzarotea, vaihdettiin pian oikealle halssille tiukasti vastaiseen.
La 22.4.06, pilvistä, N 10 m/s
Vaihdettiin taas vasemmalle halssille, nyt suunta kohden Marokon rantaa, vene tähtää suoraan Safiin. Ei hyvä. Jos tuuli vähän kääntyisi pohjoisemmaksi, tällä halssilla kuitenkin päästään suoraan Gibraltarille, toivotaan parasta. Akkujen latausyritys klo 12, kone ei käynnisty, starttiakku on tyhjä. Käynnistysvirta otettiin käyttöakusta ja kaikki taas ainakin toistaiseksi Ok. Reilun kokoinen maininki ja vielä kunnon aalto sen päällä hiukan rokottaa miehistön kuntoa, ainakin osan. Ja ruokahalua. Jo eilisestä alkaen. Ja taitaa vielä jatkua.
Su 23.4.06, pilvistä, NW 15 m/s.
Kova vastatuuli, mutta niin on vauhtikin, klo 12 saatiin vuorokausimatkaksi 194 nm! Penelopen ennätys. Harmillisesti jäi 6 nm puuttumaan 200 mailista, ehkä varaa olisi vielä hiukan ollut kiristää…
Klo 18 alkaen sadekuuroja ja tuuli NW 17-18 m/s aamuun asti, vastatuulena turhan paljon, märkää kyytiä. Taas akkujen lataus epäonnistui. Nyt moottori hälytti kuumenemista, vesi ei kierrä. Impellerin jokaisesta siivestä toinen pää on kadonnut! Miksi, impellerihän vaihdettiin maaliskuussa? No, vaihdettiin nyt taas (oli hiukan hankalaa kovassa merenkäynnissä) ja kaikki ainakin toistaiseksi Ok.
Ma 24.4.06, puolipilvistä, NW 12-13 m/s
12 m/s vastatuuli tuntuu nyt leppoisalta, pilssistä putsattiin ainakin 20 litraa vettä. Mistähän se tulee, ehkä takavessan kohdalta varvaslistan alta? Päästiin vähän kuivattelemaankin varusteita.
Ti 25.4.06, puolipilvistä, SW 7-8 m/s
Genaakkeripäivä, delfiinejä. Illalla tyyntyi, moottorilla loppumatka lähes Gibraltarille asti.
Gibraltar
Ke 26.4.06, aurinkoista, var. 2-4 m/s
Klo 18 Gibraltariin, täydestä Marina Bay –marinasta saatiin paikka pitkien neuvottelujen tuloksena. Oikeastaan tilaa oli runsaasti, mutta ilman mooring-köysiä, niitä oltiin juuri uusimassa.
To 27.4.06, aurinkoista ja tyyntä
Huoltopäivä Gibraltarissa, mm. uusi starttiakku. Muonavarojen täydennystä, lepopäivä, osa siitä marinan rantaravintoloissa.
Pe 28.4.06, aurinkoista, NW 5 m/s
Aamulla taas matkaan, lähtiessä huomataan Gibraltarilla vanha tuttu, Sea Cloud, joka edellisen kerran tavattiin Karibialla, Soufrieressa, Pitonsien lähellä. Genaakkeripäivä delfiinien kanssa suuntana itä. Vedessä on paljon pieniä 3-6 cm halkaisijaltaan olevia meduusoja, tummanruskeita, vesi on välillä kuin sienikeittoa.
Pikavisiitti Afrikan puolelle, 28 mailin harhailu tonnikalaverkoissa
La 29.4.06, aurinkoista, var 1-3 m/s
Klo 11 alkoi tullimiehen venetarkastuksella Penelopen kolmas vierailu Afrikkaan, nyt Marokon rannalla olevaan espanjalaiseen Melillan kaupunkiin. Hieno ja siisti paikka, olisi täällä voinut pitempäänkin olla, mutta iltapäivällä lounaan jälkeen jatkettiin matkaa, aikataulu painaa päälle…
Yöllä Marokon rannikon lähellä moottorilla ajettaessa huomattiin, että joka puolella ympärillä on tonnikalaverkkoja (järeitä huonosti merkattuja 2-4 nm pitkiä pintaverkkoja). 6 tunnin ja 28 nm labyrinttiseikkailun jälkeen päästiin aamun sarastaessa taas selkeille vesille, helpotti. Onneksi oli tyyni ja tähtikirkas yö.
Su 30.4.06, aurinkoista, aluksi tyyntä, päivällä NE 5 m/s
Purjeilla, hiljalleen, suunta aika huono, lähes pohjoiseen.
Ma 1.5.06, aurinkoista, NE 7-8 m/s
Juhlat veneellä, Vappu ja 0-meridiaanin ylitys.
Navtex antaa myrskyvaroituksen 2.-3.5 ajalle. Ehditään hyvin Formenteralle tai ehkä Ibizalle.
Formentera
Ti 2.5.06, aamulla aurinkoista ja NE 10 m/s, päivällä pilvistyy ja tuuli voimistuu.
Tullaan Formenteralle, Puerto de Sabina, aamulla klo 8. Sivutuulessa marinapaikalle ajossa keulapotkurista olisi ollut iloa, mutta ei toiminut. Mukava pieni kaupunki ja hyvä marina. Yöllä marinassa tuulimittari näyttää 30-40 kts lukemia.
Ke 3.5.06, illalla pilvistä, NE 8-12 m/s
Navtex uusii galewarningin, nyt perjantaihin saakka mahdollista 7-8 Bf. Klo 17 lähtö, ensin tankkaamaan. Tankkauspaikalla huomataan, että masto on taas siirtynyt jalan päällä n. 5 cm eteenpäin ja lukitustappi on vääntynyt. Palataan marinapaikalle, jotain pitää tehdä ennen lähtöä aika kovaan keliin. Boatyardin pajalta saadaan miehet heti töihin.
To 4.5.06, sadetta, NE 12-13 m/s
Mastojalan tukea odotellessa rakennetaan tilapäinen (?) ohjain keulapotkurille, tuntuu olevan Ok.
Sitä tukea odotellessa jäi aikaa vielä parturiinkin, 8 euroa. Mastojalan rosterinen tuki on valmis klo 17, asennetaan se ja lähdetään klo 18 marinasta idän suuntaan. Vauhti on hyvä eikä merenkäyntikään ole liian kovaa, vain puuskissa 7 Bf.
Pe 5.5.06, sadetta, NE 15 m/s, laantuu illalla 10-11 m/s tasolle.
Hyvää vauhtia 164 nm/vrk, mutta suunta on liian etelään, Algeria lähestyy…
Sisilian rannikko, San Vito la Capo
La 6.5.06 – su 7.5.06, aurinkoista, lähes tyyntä
Koneella Sisiliaa kohden, delfiinejä ja kilpikonnia. Italialainen sota-alus kyselee VHF:llä Sisiliaa lähestyviltä aluksilta tietoja. Niinhän meiltäkin kyseltiin viime vuonna Sardinian etelänurkalla.
Ma 8.5.06, aurinkoista, S 7-8 m/s
Mukava sivutuuli, lähestytään Sisiliaa. Naton hävittäjä ilmestyi taivaalle edestä, pudottautui alas ja kurvasi läheltä venettä ja hetken päästä sama uudelleen veneen toiselta puolelta. Ehkä sittenkin olivat huudelleet myös meitä, koordinaattien mukaan ”vesseliä” kutsuttaessa ei aina tule seurattua, koskeeko tämä juuri meitä… Klo 18 tullaan Sisilian luoteiskärjessä olevaan San Vito la Capo –kaupunkiin. Mukava ja kaunis pikkupaikka, mutta täältäkin lähdetään tankkauksen, varustäydennyksen ja ravintolapäivällisen jälkeen taas merelle iltayöstä, klo 22.
Isla Vulcano
Ti 9.5.06, aurinkoista, SE 4 m/s
Päivällä käydään Strombolin naapurisaarella, Isla Vulcanolla. Tai oikeastaan vain yhdessä sen lahdessa. Jaskan uintireissun jälkeen matka jatkuu. Klo 22-24 ajetaan Messinan salmen läpi, olisi tietysti ollut mukavampi valoisaan aikaan, ei ongelmia näinkään.
Ke 10.5.06, aurinkoista, W 2-6 m/s
Vindexin osoitinnuoli on näköjään yöllä kadonnut maston huipulta. Ohjailu tuntuu oudolta, kun ei mastolta näe tarkkaa tuulen suuntaa. Päivällä saadaan lokiin mukava lukema.
Kreikassa! Lefkas.
To 11.5.06, aurinkoista, W 4 m/s
Olisi sopiva tuuli genaakkerille, mutta ei nyt oikein innosta, peruspurjeilla moottorin tukemana pääsee vähän nopeamminkin, Pirjokin odottaa Lefkasissa. Välillä on aivan tyyntä, ajellaan moottorilla delfiinien opastaessa kohti Kreikkaa. Nyt delfiineistä saa mukavia kuvia, kun aaltojen heijastukset ei häiritse. Kreikkaan, Lefkasiin, tullaan klo 15.30. Matkaa Las Palmasista kertyi vastatuulen aiheuttamien mutkien vuoksi noin 2900 nm, suunnilleen saman verran meni pari vuotta sitten Atlantin ylitykseen. Aikaakin meni päivälleen sama 20 vrk.
Jaska ja Esko varasivat pe-aamuksi lennot Ateenasta Suomeen. Lefkasista on vähän hankala päästä Ateenaan, viimeinen bussi lähti tunti sitten. Ja Prevezasta bussi on juuri lähdössä, siihen ei taksilla enää ehdi. Saahan sen taksilla kiinni ennen Ateenaa. Paljon ennen, kun kuskiksi isoon Mersuun tuli paikallinen Juan-Pablo.
Antti (Kuvat: Jaska, Antti)