sy Penelope
Etusivulle

Ohjeita ja vinkkejä

Marinaan, jossa "mooring ropes"

 Välimeren marinoissa tavallisin tapa veneen kiinnittämiseen on ajaa perä laituriin ja kiinnittää keula pohjaan ankkuroituun paksuun köyteen. Tämä "mooring rope" on tavallisesti veneeseen tarkoitetusta päästään kiinni laiturissa ohuemmalla köydellä.

Mooring rope on ulommasta päästään ankkuroitu tavallisesti pohjassa laiturin suuntaisena olevaan hyvin painavaan laivan ankkurikettinkiin. Usein tuosta paksusta kettingistä lähtee rantaan päin muutaman metrin kettinkejä (aika paksuja nekin), joiden päähän "mooring rope" vasta on kiinnitetty. Järjestelyllä saadaan joustoa ja iskunvaimennusta köyteen, kiristettäessä painava kettinki nousee hieman irti pohjasta köyden puoleisesta päästään.

Marinaan tultaessa ilmoittaudutaan VHF:n avulla jo paljon ennen marinan aallonmurtajaa. Usein marinan kumivene tulee vastaan, ohjaa paikalle ja auttaa tarvittaessa puskemalla, jos esim. tuuli painaa pahasti venettä.

Yleensä laiturilla on vastaanottaja, joka ojentaa mooring-köyden. Puoshaka voi olla tarpeen köyden vastaanotossa, samoin hanskat, köyteen pesiytyvät näkit ovat teräviä.

  • Käännetään veneen perä laituria kohden riittävän kaukana, jotta veneelle saadaan peruutettaessa vauhtia ja sitä kautta ohjattavuutta.
  • Ajetaan perä lähelle laituria
  • Otetaan (tarjottu) mooring-köysi vastaan tai kalastetaan se puoshaalla vesirajasta ja
  • heitetään tuulen puoleinen peräköysi laiturille hieman vastaanottajan ohi
    • Juoksutetaan mooring-köyttä keulaan vetämällä sitä vedestä keulan suunnasta
    • Kiinnitetään takaisin saatu peräköysi, ei kireälle
  • Lasketaan (ajetaan) vene 2-3 metriä ulos laiturista tarvittaessa peräköyttä löysäten
  • Kiinnitetään mooring köysi keulaknaapiin aika kireäksi
  • Vedetään (tai ajetaan) vene lähemmäs laituria
    • Keulan mooring köysi kiristyy
    • Kiristetään tuulen puolen peräköysi
    • Kiinnitetään toinen peräköysi

Moottoria käytettäessä täytyy olla hyvin varovainen ja tarkkana, että oma tai naapuriveneen mooring-köysi ei pääse potkuriin. Monissa paikoissa laiturilla oleva avustaja pyytääkin sammuttamaan moottorin.

Sivutuulella mooring-köyttä kiinnitettäessä voi keulaa pitää kohdallaan joko keulapotkurilla tai sitten varovasti moottorilla eteenpäin ajaen, jolloin tuulen puoleinen peräköysi kampeaa veneen keulaa tuuleen.

Mooring-köysi ei aina ole kiinni laiturissa, apuköysi voi olla poikki tms. Silloin marinasta lähtiessäsi älä pudota köyttä veteen (sehän menee pohjaan), kiinnitä köyden pää laituriin tai jos ei yllä, naapuriveneen pollariin.

Joissain marinoissa käytetään veneen kiinnittämiseen kahta mooring-köyttä. 1 keulan molemmin puolin. Näin tuuli ei pääse painamaan keulaa sivulle yhtä paljon kuin 1 köyttä käytettäessä.

Joidenkin pienempien kylien ravintoloiden omissa laitureissa on myös mooring-köydet. Niihin kannattaa suhtautua ainakin tuulisina päivinä hyvin varauksella. Köyden toinen pää voi olla kiinni melko pienenkin kiven ympärillä ja lujempaa kiristettäessä kivi laahautuu mukana, näin Penelopelle kävi Korfoksen toisen ravintolan laiturissa.

Takaisin ankkurointisivulle

Etusivulle

www.penelope.fi

Yhteystiedot