Penelope pääsi veteen Cleopatran telakalta huhtikuun lopulla hyvin huollettuna ja monin uusin varustein. Niiden tavanomaisten moottorihuoltojen, pohjan maalausten, rungon ja kannen vahausten, varusteiden kunnostusten ja paikoilleen laiton lisäksi on tehty paljon muutakin. Tässä tärkeimmät:
Avotilan ja salongin portaikon puupinnat
Joskus vuosia sitten veneen kannen puhdistus on tehty liian voimakkaalla liuottimella tai huuhtelu on ollut huolimatonta. Tuon seurauksena avotilan penkkien ja lattian teak-saumauksista tuli sottaavia, Sikaflex hieman liukeni. Nyt saumaukset on uusittu ja teak-pinnat varovasti hiottu, kaikki näyttää taas uudelta.
Portaikon seinäpinnat olivat hieman merivedestä kärsineet, pitkillä ja osin kovatuulisillakin reissuilla merivesi on kai turhan usein päässyt huuhtelemaan seinämiä, mutta nyt pinnat on käsitelty ja lakattu uudelleen, kaikki on taas kuin uutta.
Masto
Maston huipussa on uusi VHF-antenni, myös antennin syöttökaapeli uusittiin. Tämä antenni hoitaa myös veneen AIS:n tiedonsiirron.
Maston huippuun asennettiin uusi LED-pohjainen yhdistelmävalaisin, tricolor ja ankkurivalo.
Harusvoimat on tarkistettu ja säädetty Seldenin suositusarvoihin.
Jääkaappi
Jääkaapissa on nyt uusi entistä tehokkaampi koneisto, jossa on aika iso älykkäästi toimiva kylmävaraaja. Tämän ansiosta jääkaappi osaa hyödyntää maasähkön ja moottorin käyttöajan, varaaja toimii silloin suuremmalla teholla ja purjehtiessa vastaavasti hyödyntää varastoitua kylmää, kun akkujännite on alhaisempi.
Jääkaapin yläpinnan eristystä on lisätty lämpövuotojen vähentämiseksi. Lämpötilan säädin on koneiston yläpuolella kaapin etuseinässä
Sisävalot
Sisävalot on vaihdettu LED-pohjaisiksi, valojen sähkönkulutus on nyt vain noin ¼ aiemmasta. Nyt valoja voi polttaa melko huolettomasti, turhaa valojen pitoa tyhjissä kajuutoissa kannattaa silti välttää.
Akut
Käyttöakut on uusittu AGM-tekniikkaan, 3 x 128 Ah AGM-meriakkuja. AGM-akut latautuvat vastaavia lyijyvesiakkuja tehokkaammin ja kestävät paremmin syvää purkausta. Isojen AGM-akustojen oikosulkuvirta on valtava, siksi jokainen akku on suojattu akkukengässä olevalla 200 A sulakkeella. Tehokkaamman latauksen, LED-valojen ja jääkaapin parannusten ansiosta akut kestävät nyt oleellisesti aiempaa paremmin käyttöä. Silti akkujen varaustilaa tulee tarkkailla eikä akkuja saa päästää tyhjiksi.
Jolla
Uusi jolla on kovapohjainen RIB (Plastimon tuotemerkillä) ANNEXE YACHT Pri240V, 460kg kuorman kantava, mitoiltaan 243x156x68cm. Jolla on hieman entistä lyhyempi, mutta kovan pohjan johdosta muutaman kilon painavampi.
Jollan nosto kannelle onnistuu hyvin 2 hengeltä käsivoimin, mutta apuna voi käyttää ankkurivinssiä ja esim. spinnupuomin kannatinta, joka ohjataan vinssille maston edessä olevan U-lenkin (ja blokin) kautta. Ankkurikettinki tulee nostaa ketjupyörältä pois ja tarvittaessa lukita keulan knaapeihin ketjukoukun avulla.
Jolla sopii hyvin kansitelineisiin ja pysyy paikallaan, kun telineet ovat nostokahvan ja köysikiinnikkeen välissä. Jollan perässä on 2 U-lenkkiä köysien kiinnitystä varten (knaapit tulisi lisätä vanhan jollan tapaan ja U-lenkit kääntää sisäpuolelle). Jollan keula kiinnitetään kovapohjan U-lenkistä, ei muovisesta nostokahvasta.
Jollaa ei pidä vetää veneen perässä. Jos sitä kuitenkin vedetään (tyynellä kelillä) perässä, jollan kiinnitysköysi tulee sitoa kovapohjan keulalenkkiin, ei muoviseen nostokahvaan.
Isopurje
Uusi isopurje on laadukas 2 dacronkankaasta ja niiden välissä olevista suunnatuista kuiduista tehty, pitäisi käytännössä olla venymätön. Purjeen käsittelyssä tulee olla huolellinen, jotta kuitukangas ei vaurioidu. Erityistä huomiota tulee kiinnittää purjeen ulos vetoon ja säätöön.
Purje vedetään ulos kuvassa näkyvällä puomikulman Outhaul-köydellä ja reiviköydellä (se päättymätön) vain kevyesti autetaan rullautumista. Reiviköydestä rullaamalla purje ei tule ulos, pakkaantuu vain maston sisällä ja menee ruttuun kuituja vaurioittaen.
Purjeen säätöön kannattaa kiinnittää huomiota, purje tai sen takareuna ei saa lepattaa tuulessa. Takaliesman tai koko purjeen lepatus tietää lyhyttä käyttöikää purjeelle. Takaliesman säätököydellä voi ja tuleekin tarvittaessa säätää purjeen takaliesma niin, ettei se lepata.
Lopuksi
Tämänkertaisen suuren ja haastavan keväthuollon tekivät Lasse, Tuomo ja Esa. Kiitos!
Penelope on nyt valmiina kesän purjehduksiin Ithakan lähistön "kotivesillään", kuvassa Penelope kevään ensimmäisellä matkallaan Ithakalle, saaren pohjoisreunalla.
Kesän alkuun tulee Penelopen lokiin 50.000 merimailia. Sitä juhlistamassa taitaa kipparina olla Basti, joka nosti Penelopella juhlamaljan jo vuonna 2002 mm. venettä vihittäessä.
Antti

