Lokakuun puoliväli vasta meneillään ja Penelopen purjehduskausi tältä vuodelta jo lopuillaan, enää matka Ateenan lähistöltä Ionian meren rannalla olevaan Prevezaan, jossa Penelope tulee viettämään talven Cleopatra Marinan telakalla.
Saronicin lahdella on vielä lämmintä ja aurinkoista, Penelope kiertelee lähisaaria viikon ajan ja suuntaa sitten kohti Korinthin kanavaa miehistönä Marja-Liisa ja minä, Antti.
Kanavatoimiston laituriin kiinnittyminen on tällä kertaa yksinkertaista, kun liikenne on hiljaista eikä kanavassa tunnu nyt olevan virtaakaan. Toimistosta selviää,
että joudumme odottelemaan reilun tunnin ajan jotain laivaa ja sen kanssa kanavaan pääsyä. Jää hyvin aikaa jäätelölle.
Kanavaan päästään aikanaan. Korinthin kanava on aika pitkä, noin 6 km ja korkeuttakin on 52 m kanavan ylittäviin siltoihin. Mielenkiintoisimmat maantiesillat ovat kanavan molemmissa päissä, nämä lasketaan veden pohjaan aina kanavaliikenteen ajaksi.
Ilmeisesti juuri näiden siltojen vuoksi eivät mielellään päästä kanavaan yksittäistä purjevenettä.
Odottelussa meni sen verran aikaa, että emme jatka tänään pitemmälle, suunnataan Korinthin kaupunkiin kanavan länsipään jälkeen. Tuulikin olisi ollut aika kova suoraan vastaan, huomenna on luvassa leppoisampaa, saattaa tosin mennä aika paljon moottorilla ajeluksi.
Korinthin satamasta löytyi hyvä paikka laiturin päästä, ravintolan etsiminen ei sujunut yhtä hyvin. Iso kaupunki, täytyy täällä jossain olla kunnollisia ruokapaikkojakin, baareja on "miljoona". Syödään rannan lähellä pikaruokalassa, ei nyt mikään huono paikka tämäkään.
Oraakkelin ennustukset jäivät saamatta
Korintin lahden molemmin puolin on korkeita vuoria, myös kunnon hiihtokeskukset, joissa rinteiden korkeudet ovat kuin 2 Ylläksen rinnettä päällekkäin.
Noin 40 nm Korinthista lahden puolivälissä sen pohjoisreunalla on Parnassos-vuori ja sen rinteellä Delfoi, jossa oraakkeli, ennuspapitar Pythia lausui sekavia ennustuksiaan.
Apupapit yrittivät sitten tulkita näitä kyselijöille.
Mekin ajattelimme käydä katsomassa, josko oraakkeli innostuisi lausumaan joitain arvoituksia tulevaisuudesta.
Tätä varten tultiin Iteaan, Parnassos-vuoren juurella olevaan kaupunkiin, jossa täälläkin on sellainen keskeneräiseksi jätetty marina, kuten Kreikassa niin monessa paikassa.
"Marinassa" ei ole mitään palveluja eikä Itean kaupunkikaan kovin viihtyisältä vaikuta.
Aamulla Parnassos-vuoren rinteeltä vyöryi paksuja pilviä, emme viitsineet lähteä Delphoin oraakkelia etsimään vaan katsoimme parhaaksi suunnata vene Trizonialle, aiempien kokemusten mukaan mukava ja kaunis pikkusaari tässä aika lähellä.
Trizonia Island
Trizonian pikkusaari ja vanha kalastajakylä ovat tutustumisen arvoiset, kaunis saari ja kylä, rauhallista, ei autoja. Myös täällä on sellainen hieman keskeneräiseksi jäänyt marina.
Marinassa ei ole ketään keräämässä maksuja, joten moni maailmankiertäjä pitää venettään täällä pitkään, jopa vuosia.
Kävimme täällä ensimmäisen kerran 2003, jolloin marinan nurkkaan oli uponnut jokin aika iso teräsalus.
Nyt tuo uponnut romu oli kerätty pois, mutta uusi riesa on keskelle marinaa uponnut 2-mastoinen purjealus.
Lizzies Yacht Club
Rinteessä "marinan" yläpuolella (kuvassa Penelope aallonmurtajan päässä, Yacht Club näkyy keulan yläpuolella) on matkapurjehtijoiden hyvin tuntema ja pidetty Lizzies Yacht Club, jota piti aikoinaan Lizzie ja hänen tyttärensä Allison Fraser, myöhemmin Allison hoiti clubia yksin.
Allison sairasteli, mutta ei suostunut menemään lääkäriin ja menehtyi jokin aika sitten. Yacht Club on nyt suljettu ja myytävänä.
Klubirakennus tai ravintola on aika jyrkässä rinteessä ja sinne vie vain askelmin varustettu polku, siksi tavarakuljetuksia varten on rakennettu rautatie, jossa on sähköllä toimiva tavaravaunu.
Yacht Clubin ympäristö on nyt hiukan surullisessa kunnossa, ketjulla lukittu portti, jonka takana hylätty mainoskyltti ja klubirakennuksesta jostain syystä tänne kannetut purjehtijoiden vaihtokirjat.
Kirjoja on tuossa läjässä monenkielisiä, ei ainakaan päällimmäisinä suomenkielisiä. Polun varrella kasvaa muutamassa ryhmässä ympäristöönsä nähden hentoja kukkia, sopiva kontrasti muuten nyt aika ankeaan paikkaan.
Rion silta
Korinthin lahti päättyy kapeaan kohtaan mahtavan Rio - Antirrio-sillan kohdalla, jossa lahti on vain vajaat 3 km leveä. Silta valmistui vuonna 2004 Ateenan Olympialaisiin, vain viikkoa ennen kisojen alkua. Silta on valtava rakennelma, lahti on tuossa kohtaa 65 m syvä ja pylonit ovat noin 160 m korkeita,
sillan kustannukset olivat 630.000.000 EUR. Vaikka pyloneiden välit ovat yli puoli kilometrä ja siltakannen korkeus yli 50 m, alikulkua varten täytyy saada lupa (VHF-) sillan valvontatornilta.
Rion sillan länsipuolella aukeaa Patran lahti ja Ionian meri, me poikkeamme Patran marinaan hakemaan lisää miehistöä.
Antti

