Ma 28.4.2008.
Eilen saatiin veneen keväthuolto päätökseen täällä Kos'illa, Lasse lähti kotiin ja illalla veneelle tuli uusi miehistö; Päivi, Roope ja Heikki, kipparina taas minä, Antti. Suunnilleen samalla miehistöllä purjehdittiin vene pari vuotta siten Italiasta Kreikkaan, nyt lähdetään Ateenaan, matka on viimekertaista lyhempi, vastaa silti Hki - Tukholma väliä, täällä purjehdus tosin on lähinnä avomerta. Sääkin muistuttaa enemmän Suomenlahdella totuttua sateista ja heikkotuulista, eiköhän se pian parane. Nyt ei huvita lillua purjeita roikuttaen merellä, ajellaan koneella Leroksen Lakkiin.
Leroksen Lakki on mielenkiintoinen paikka. Sen funkkis-arkkitehtuuri on peräisin Italialaisvallan ajoilta 1930-luvulta, Mussolini rakennutti Lakin "uuden Rooman valtakunnan" alkupisteeksi Itävaltalaisten ja Italialaisten arkkitehtien avulla. Täällä Lakki-marinan lähellä on myös Mussolinin huvila. Huvilasta en tiedä, mutta marina on miellyttävän vehreä keidas yleensä aika karulla saarella. Leroksen Lakin lahti on ollut merkittävä laivastotukikohta, nyt siellä on Kreikan omaa laivastoa. Pari kilometriä marinan länsipuolella on mielenkiintoisen näköinen vanhoihin bunkkereihin tehty sotamuseo.
Ti 29.4. Tuuli SW 4-8 m/s, aurinkoista.
Noin 50 mailin matka Lerokselta Amorgokselle Ay Annas'in kylään osin purjein, osin koneella heikkoon vastatuuleen. Pikkusatamassa on kalastajaveneitä, mutta vain 1 purjevene, ei ole lomasesonki vielä alkanut. Perillä tehdään autoajelu paikallisia ihmeitä katselemaan, jyrkkään vuoren syrjään muurattu luostari olisi ollut lähemmänkin tutustumisen arvoinen, nälkä suuntasi mielenkiinnon enemmän rantaravintolan palveluihin.
Ke 30.4. SW 5 m/s, aurinkoista.
45 mailin purjehdus ja osin motorointi Naxokselle, täällä satama on täynnä, "Labour day" lähestyy. Paikka järjestyy laiturin päästä. Vaikka Naxos on vilkas turistikeskus, sen kujat ovat rauhallisia, kauniita ja mielenkiintoisia. Ravintolassakin oli todella hyvä ruoka ja ihan kohtuuhintaan, ei huono paikka. Iltaa jatketaan veneellä Naxoksen valot taustana.
To 1.5. Var. 0-5 m/s, aurinkoista.
Vappu. Vappusima nautitaan merellä. Seuraavaan saareen, Kithnokselle Loutraan on 55 mailin matka ja kun tuultakaan ei juuri ole matkataan pääasiassa koneella, nautitaan aurinkoisesta vapusta. Perillä Loutrassa satama on täynnä, Ateenalaiset ovat tulleet juhlimaan Labor day'tä. Laiturista läheltä rantaa löytyy paikka, syväys riitti vielä hyvin. Viereen tuli toinen purjevene, kun voitti kiivaan paikkataistelun, iso moottorivene häipyi harmissaan jonnekin kauemmas.
Loutran kylpylä on omituinen paikka, aikanaan Kreikan kuninkaallisten suosikki, nyt autio ja jätetty rapistumaan vuosikymmeniksi jonkin tasavaltalaisuusaatteen nimissä. Onneksi nyt on vähän järkiinnytty ja korjaustyö on ehkä alkamassa. Vielä toistaiseksi kuuma rikkivesi virtaa katuojaan ja kylpylähotellin huoneet ovat tyhjiä.
Pe 2.5. Var. 2-5 m/s, aurinkoista.
Taas pitkä matka, nyt Porokselle, heikossa tuulessa, moottori paljon apuna. Poroksen pohjoissivulle on ilmestynyt uusi laituri, jossa on paikkoja ehkä 50 veneelle, vesi ja sähkö löytyvät, hienoa.
La 3.5. Var. 0-5 m/s, aurinkoista ja kuumaa (> 30 C).
Aamukahville ja -uinnille ajetaan 15 min matka yhteen Poroksen lahden poukamista. Sitten tunnin matka Methanan kylpyläkaupunkiin. Ei onnistunut kylpyläkäynti täälläkään, remontissa, upean näköinen paikka kuitenkin.
Jatketaan matkaa Aeginan edustalla olevan Monin saaren rantaan, jossa korvataan kylpyläkäynti uintipaikalla. Täältä on enää parin mailin matka Aeginan satamaan. Täälläkin aika täyttä, hyvin paikka sentään löytyy.
Su 4.5. NE 2-4 m/s, välillä pientä pilveä auringon edessä.
Minna on tänään tulossa veneelle Helsingistä Blue1:llä. Kone tulee olemaan 8 tuntia myöhässä, tulee vasta illalla. Silloin ei Ateenasta enää pääse tänne Aeginaan. Siis lähdetään Ateenaan, Alimos marinaan, 3 tunnin matka.
Iltapäivällä Päivi, Roope ja Heikki lähtevät tutustumaan Ateenaan ja sieltä koneella Helsinkiin. Minna tuli kentältä klo 21.
Ma 5.5. N 3-8 m/s, aurinkoista.
Purjehditaan Minnan kanssa 30 mailin matka Lavrioniin, jonne Marja-Liisa tulee illalla.
Ti 6.5. N 5-8 m/s, aurinkoista.
Aamupäivällä suunnataan kohden Syroksen Foinikiaa. Sama "miehistö" kuin 2 vuotta sitten suunnilleen samalla reitillä, silloin Porokselta Rhodokselle, nyt hiukan pohjoisempaa Lavrionista Kos'ille.
Kean salmessa jymisee 7 ison sotalaivan letka meistä ohi koillista kohden, NATO harjoittelee. Suunnilleen tällä paikalla Titanicin sisaralus Britannic upposi vuonna 1916 ajettuaan ilmeisesti miinaan. Uppoamisen pääsyy tosin oli englantilaisten oma, vesitiiviiden laipioiden väliovet olivat auki.
Titanic'illa oli 2 sisaralusta, Olympic ja Britannic. Kovan onnen kolmikko.
Olympic törmäsi pian vesillelaskun jälkeen 1911 sota-alukseen ja vaurioitui pahoin. Olympic'in kapteeni Edward J. Smith siirtyi Titanic'in päälliköksi. Titanic'in kohtalon vuodelta 1912 kaikki tuntevat.
Myöhemmin 1. maailmansodan aikana 1918 Olympic ajoi saksalaisen sukellusveneen päälle ja upotti tämän. Vuonna 1934 Olympic törmäsi majakkalaiva Nantucket'iin, jonka Olympic näin hajotti ja upotti. Olympic romutettiin pian tämän jälkeen.
Britannic muutettiin sodan aikana sairaalalaivaksi ja se upposi 2 vuoden ikäisenä Kean edustalla (37 42'05?N, 24 17'02?E) siihen miinaan osumiseen.
Yksi mielenkiintoinen seikka tuon surullisen laivakolmikon tarinassa on hyttiemäntä Violet Jessop (joissain lähteissä sairaanhoitaja), joka oli sekä Olympicin, Titanic'in että Britannic'in törmäyksissä mukana ja kaikista selvisi hengissä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Britannic
Ke 7.5. N 5->10 m/s, pilviä kerääntyy taivaalle.
Syroksen Foinikian satama on rauhallinen ja suojaisa. Kylä on pieni, kauppa, leipomo ja muutama ravintola sentään on. Ja hieno hiekkaranta. Aamukahvin jälkeen lähdetään liikkeelle, suuntana itä. Noin 10 m/s sivutuulessa aika vauhdikas purjehdus, delfiinit leikkivät taas keulan edessä, kuten usein reilun vauhdin purjehduksilla. Tuuli jatkaa nousua ja Navtex varoittelee, päätetään pysähtyä Naxoksen kohdalla, vaikka on tultu vasta reilut 30 nm.
To 8.5. Aurinkoista, kovaa tuulta, satamassakin 15 m/s.
Navtex jatkaa varoitteluaan, sataman ulkopuolella aika mahtavia aaltoja. Satamapäivä Naxoksen ihmeisiin tutustuen, linna, Naxoksen portti ja vanhan kaupungin kujia.
Paroksen ja Naxoksen kanavassa tuuli on päässyt yllättämään ja riisunut ainoan tänään satamaan tulleen veneen purjeet aika kovakouraisesti. Tai no, palasihan tänne takaisin iso katamaran, joka lähti merelle tuntia aikaisemmin, merellä ei ollut kivaa.
Pe 9.5. NW 5-10 m/s, aurinkoista.
Pitkä 75 nm purjehdus Naxokselta Leroksen Lakkiin hyvässä sivumyötäisessä. Lakin funkkisarkkitehtuurin katselua.
La 10.5. NW 3-6 m/s, aurinkoista.
Purjehdus Lerokselta Kos'ille, matkalla pysähdytään Pserimoksen pikkusatamassa. Taas Kos marinassa, täällä on mukava käydä aina välillä, hyvä marina ja monipuoliset palvelut, kaikki lähellä.
Su 11.5. Tyyntä ja pilvistä.
Minna lähtee lentokentälle jo klo 5.30, jäämme veneelle taas kahden, Marja-Liisa ja minä. Päivällä ajellaan takaisin Leroksen Lakkiin, jossa jatketaan vielä hieman veneen kevätkunnostusta, portaikon lakkaus yms. Mukava paikka huoltotöihin.
Ke 14.5. Var. 2-5 m/s, aurinkoista.
2 päivää on kuljettu veneeseen keulan kattoluukusta, kun portaikon lakkaus on estänyt helpomman ja sivistyneemmän oloisen sisääntulon. Vieläkin pitäisi lisätä muutama lakkakerros, mutta nyt saa riittää, jää myöhempien aikojen harmiksi. Lähdetään täältä naapurisaarelle, Arkiin.
To 15.5. NW 8-10 m/s, aurinkoista.
Arki, laituri on täynnä veneitä. Pari venettä meistä oikealla oleva iso brittien moottorivene lähtee näyttävästi, ei odota ankkurin nousua vedestä vaan ankkuriaan raahaten kaartaa meidän ketjun yli ja kiskoo ankkurimme irti, jatkaa menoaan ja yrittää vetää meidät laiturista. Karjun pysähtymään ja löysään kettinkiä, onneksi kuulevat, askartelevat ankkurimme irti ja pudottavat sen 3 veneen kettinkien yli, moukat. No, meillekin tuli syy lähteä heti.
Meillä ankkurikettinki oli yön ajaksi vapautettu vinssiltä ketjukoukun avulla vinssin suojaamiseksi ja ettei kettinki pääse hyppäämään vedossa vinssin rullalta. Tämä on hyvä varmistus ja vinssin valmistajan suositus, mutta nyt varmistuksen irrottaminen hidasti lisälöysän antamista kettinkiin, onneksi ei ongelmia tullut.
Taas vain lyhyt purjehdus Arkilta Agathonisille, satama on täynnä ja jäämme ankkuriin kylän hiekkarannan eteen. Laitetaan 2 ankkuria rajaamaan liikkumista, koska heilumistilaa ei juuri ole. Ei viitsitä lähteä ravintolaan, veneeltä löytyy tarvikkeet hyvään illalliseen. Ankatkin saavat osansa.
Su 18.5.
Jo perjantaina tultiin Agathonisilta tänne Samoksen Pythagorialle Samos-marinaan. Ensimmäinen kreikkalainen satama, jossa olen nähnyt toimivat septitankin tyhjennyspumput. Ja niitä on täällä monia! Aika uudessa Samos-marinassa on noiden septipumppujen lisäksi veneille hyvät laituripaikat, joissa sähkö ja vesi. Marinassa on baari, hyvä ravintola ja aika iso supermarket, myös venetarvikeliike.
Kaikki kai muistavat sen Pythagoraan lauseen "Suorakulmaisen kolmion kateettien neliöiden summa = hypotenuusan neliö". Mutta harva taitaa tietää, että Pythagoras (eli 566-470 eKr.) taisi olla ensimmäinen, joka ymmärsi maan olevan pallo, siis jo 2500 vuotta sitten!. Pythagoras myös uskoi, että maa ei ollut kaiken keskipiste vaan kiersi aurinkoa. Pythagoraan perustelut ovat hävinneet, mutta 100 vuotta myöhemmin Aristoteles (384-322 eKr.) todisti maan pallon muotoa mm. kuunpimennyksen aikaisella maan varjon muodolla. Ja taas 100 vuotta myöhemmin Eratosthenes (276-194 eKr.) pystyi laskemaan maapallon ympärysmitan hämmästyttävän tarkasti, vain muutaman % virheellä, oli nuo kovia kavereita. Sitten tämä kaikki unohdettiin 1500 vuodeksi, uskomatonta.
Noin 2000 vuotta Pythagoraan jälkeen Kopernikuksen piti keksiä kaikki tuo uudelleen. Eikä tuota edes tahdottu uskoa, taisi mennä ainakin sata vuotta kädenväännössä.
Bastin miehistö tulee veneelle päivällä, juttutuokio sekä veneessä että baarin puolella, lopulta siirrymme hotelliin Pythagorian keskustaan, josta lähdemme maanantaina Ateenaan ja sieltä kotiin. Kippari Basti tulee illalla Roomasta.
Antti

